Toyota Sienna Forum - siennachat.com banner

2000 sienna misfire

34K views 15 replies 6 participants last post by  Stixoffire  
#1 · (Edited)
Hallo

Ik heb een 2000 Sienna met 210.000 mijl.
Een paar maanden geleden ging het motorlampje branden.
Het meldt misfires op cilinder 1, 3, 5.
Soms slaat de auto stationair af of stopt hij bij het stoplicht, hij schudt.
Soms versnelt hij heel langzaam, je moet het gaspedaal stevig intrappen om normaal te kunnen accelereren zoals anderen.
De auto rijdt oké op hoge snelheid.

Nu is de auto nog slechter geworden.
Hij schudt altijd als hij stationair draait. Het motorlampje knippert als hij stationair draait.
Hij versnelt elke keer langzaam.
Zelfs als je het gaspedaal stevig intrapt, versnelt hij niet meer normaal.
Je kunt een paar knallen horen van de onderkant van de auto.
Tijdens het rijden stopt het motorlampje met knipperen.
Hij verbruikt echt snel brandstof.
Meldt nog steeds misfires op cilinder 1, 3, 5.

Ik heb de volgende onderdelen vervangen.
1. Brandstofpomp
2. Brandstofdrukregelaar
3. Brandstoffilter
4. Brandstofinjectoren
5. Vervang de bougie
6. Vervang de bobine
7. Vervang de distributieriem en waterpomp
8. Ik heb de vacuĂĽmslang gecontroleerd, ze zien er goed uit.
9. Controleer de compressiedruk, deze meldt 180 180 120 voor cilinder 1, 3, 5.

Weet iemand wat er mis is met deze auto?

Bedankt

Harry

#2 · (Edited)
De cilinders aan de firewall-zijde zijn #1, 3 en 5. De 2000 Sienna heeft slechts drie bobines die vonken leveren aan de 6 cilinders. Aangezien de bougies in die cilinders, zacht gezegd, moeilijk toegankelijk zijn in vergelijking met de voorste bougies, is er altijd een verleiding geweest voor gewetenloze monteurs om, wanneer ze de taak kregen om alle zes de bougies te vervangen, de voorste te vervangen en te liegen over het vervangen van de bougies aan de firewall-zijde. Ik zou een van de achterste bougies eruit willen halen en kijken of deze er hetzelfde uitziet als een van de voorste om dat scenario uit te sluiten.

Deze voertuigen hebben bekende, onbetrouwbare bobines. Als u een van uw drie bobines hebt vervangen door een bobine van een ander merk dan Denso, zou ik ze weggooien. Die 3-voor-$27 Chinese bobines op eBay zijn, volgens vele berichten, rommel. Toen ik een slechte bobine had, verving ik deze door een gebruikte Denso van eBay voor $9. Het zou fijn zijn om een goede Denso-bobine te hebben om in uw voertuig te plaatsen om slechte bobines uit te sluiten, aangezien de overgrote meerderheid van de misfires in deze Sienna's wordt veroorzaakt door slechte bobines.

De notie dat u alleen bobines van het merk Denso kunt gebruiken met deze Sienna's is wat ik steeds weer heb gehoord, tot het punt dat het gebruik van een niet-Denso bobine een heel slecht idee lijkt.

Hetzelfde geldt voor de bougies, ik zou alleen de exacte bougies gebruiken die het voertuig had, mijn 2000 Sienna heeft een sticker waarop staat dat alleen die met de drievoudige elektroden gebruikt mogen worden, hoewel de dealer hier me er een probeerde te verkopen met slechts één elektrode en nog nooit van de sticker had gehoord, maar nogmaals, de serviceafdeling had nog nooit van het bekende sludge-probleem in deze voertuigen gehoord, dus ik neem ze niet serieus.

Verschillende mensen hebben stationairloop-problemen opgelost door hun IAC schoon te maken, dus dat zou ik doen.

#3 · (Edited)
Bedankt iRt

Ik heb die 6 bougies zelf vervangen.
Nadat ik een tijdje met de auto had gereden, heb ik die 3 bougies van het schutbord eruit gehaald
je kunt zien dat ze zwart zijn. koolstofafzetting erop.
Ik heb de bougie met de bougiekabel verbonden, de metalen behuizing van de bougie verbonden met de aarde en vervolgens de motor gestart.
Je kunt de vonk tussen de bougiespleet zien, het lijkt erop dat hij werkt.

Ik zal de DENSO bobine proberen.

je weet dat de voorste 3 bougies hetzelfde zijn als de bougies van het schutbord
ze zijn allemaal van hetzelfde type, als ze slecht zijn, zouden ze allemaal slecht moeten zijn, toch?

Nogmaals bedankt

#4 · (Edited)
Alle bougies zijn hetzelfde, dus de bougies moeten er vrijwel identiek uitzien als je ze eruit trekt.

Slechte bougies komen voor, maar niet zo vaak als slechte bobines. Als je aftermarket bobines gebruikt, zou ik ze sterk verdenken. In een voertuig van deze leeftijd zou het naar mijn mening niet verstandig zijn om drie nieuwe bobines van Toyota te kopen, aangezien ze ongeveer $ 200 of meer per stuk kosten. Haal gewoon drie gebruikte Denso-bobines van een autosloperij. Ze zouden van een ander voertuig kunnen komen, zoals een Camry die dezelfde 1MZ-FE-motor gebruikte. Hoe weet je of ze goed zijn? Dat weet je niet. De kans dat je er drie slechte krijgt, is vrijwel nul, en het nemen van het risico bespaart $ 600, ongeveer 1/2 tot 1/3 van de prijs van het voertuig, dus ik zou het riskeren. Het is veel minder risicovol dan het gebruik van nieuwe niet-Denso-bobines.

Ik bedoelde te zeggen dubbelelektrode-bougies, niet drievoudige in de vorige post.

Ik heb een foto bijgevoegd die ik net heb gemaakt van een bobine op mijn 2000 Sienna. Er staat TOYOTA DIAMOND 90080-19012 op. Dat is de juiste Denso-bobine. Ik ben net naar eBay gegaan en er is een man in Texas die een heleboel hiervan te koop heeft voor $ 8,69 per stuk en gratis verzending. De aanbieding hier: https://www.ebay.com/itm/Coil-Ignit...ts-96-01-LEXUS-ES300-130560/371972829711?hash=item569b4ef20f:g:vtIAAOSwDEtaQz9V Als je naar de foto in de aanbieding kijkt, is het onderdeelnummer het juiste. Je kunt de verzending voor de achterste bougie op de bobine zien, aangezien de 2000 Sienna, in tegenstelling tot de 2001 en later, 3 bobines gebruikt voor de 6 cilinders.

Attachments

#5 ·
U kunt het probleem mogelijk beperken door de bougiekabels één voor één te verwijderen voor cilinders 1, 3 en 5. Als u een kabel verwijdert en deze slechter loopt, dan werkte die cilinder. Als u een kabel verwijdert en het stationair draaien of lopen niet verandert, dan is dat de slechte cilinder. Maar als de compressietest echt 120 was op cilinder #5, dan is dat waarschijnlijk het probleem. Ringen of kleppen of koppakking.

#6 ·
Ik heb de volgende test gedaan.

Ik heb 3 bobines van 3 voorste bougies getrokken en de bobine de 3 bougies aan de firewall-kant via de bougiekabels laten aansturen.
Ik kan de motor niet starten.

Ik heb de 3 bougiekabels aan de firewall-kant op de 3 voorste bougies geplaatst.
Ik kan de motor niet starten.

Het lijkt erop dat de bobine sterk genoeg is om de 3 voorste bougies aan te sturen (omdat ze dichtbij zijn), maar niet sterk genoeg om de 3 bougies aan de firewall-kant aan te sturen (omdat ze ver weg zijn).
Heb ik gelijk?

Nog een vraag:

De 2000 Sienna heeft 2 soorten motoren. 1 met VVT, een andere zonder VVT.

Dus de bobines zijn hetzelfde voor beide?

Bedankt
Harry

#7 ·
Het verbaast me niet dat uw auto niet wilde starten met uw test. Uw Sienna heeft de non-VVT-motor zoals de mijne.

Van wat ik heb gelezen, gebruikten de Sienna's van 1998 tot en met 2000 de non-VVT-motor. Daarna, tot en met 2003, gebruikten ze de VVT-motor. Het zou kunnen dat de Sienna's die na augustus 2000 zijn gemaakt, eigenlijk die van 2001 waren. Ik heb nog nooit gehoord van een 2000 Sienna met de VVT-motor.

De bobines zijn verschillend tussen de non-VVT- en VVT-motoren. Mijn non-VVT 2000 heeft slechts drie bobines. Elke bobine werkt voor 2 cilinders. De VVT-motor heeft 6 bobines, één voor elke cilinder.

Ik heb foto's bijgevoegd die de bobineparen en de ontstekingsvolgorde laten zien. De cilinders aan de kant van de firewall worden bank 1 genoemd.

De motoren uit 2001-03 zeggen "VVT-i" op de plastic afdekking bovenop de motor en hebben 6 bobines.

Attachments

#8 · (Edited)
Ik ging naar de DENSO-website en daar staan de bougiekabels vermeld en staat dat je ook de 3 laarzen (voor de niet-spoelstekkers) moet kopen.
De DENSO-website vermeldt niet de daadwerkelijke spoel en ik lijk ook geen DENSO-merk online te kunnen vinden voor dit, dus misschien werd het alleen verkocht onder de merknaam Toyota?
Ik had geen succes onder de merknaam DENSO op websites van auto-onderdelenwinkels..... Ik kreeg er een paar die het verkeerde onderdeel afbeelden..... dus je zou het in het echt willen zien om er zeker van te zijn dat het correct is.

Heb je geprobeerd de kabels te vervangen? OEM-spoelen en -kabels zijn tenslotte geen slechte investering na al die jaren.

Ze staan vermeld voor $97,70 per stuk op de website metrotoyotapartsnow voor Genuine Toyota Brand.
Het lijkt erop dat als je NIEUWE OEM wilt, je mogelijk online dealersites voor onderdelen moet bezoeken voor de beste prijs.

#9 ·
Ik denk dat de bobines door Denso voor Toyota zijn gemaakt. Ik zie "Denso" er niet op gedrukt staan, alleen wat er op de foto staat die ik eerder heb geplaatst. Probeer te zoeken naar "Toyota 90080-19012". Ik was verrast ze te zien bij wat eruit ziet als legitieme Toyota-onderdelenbedrijven voor ongeveer $90, veel lager dan ik bij eerdere zoekopdrachten had gezien.
Zorg er wel voor dat er "TOYOTA DIAMOND 90080-19012" op staat.
Omdat de draden geen hoge spanning voeren zoals auto's in het verleden, slijten ze niet echt of veranderen ze niet veel in de loop der tijd, denk ik.

Ik heb het technische servicebulletin bijgevoegd dat Toyota in 2004 heeft verstuurd en waarin werd toegegeven dat de bobines defect waren en dat ze een gratis exemplaar weg gaven aan Sienna-bezitters, helaas is die aanbieding al lang voorbij.

Attachments

#11 ·
SCHOK JEZELF NIET !! Dit is wat ik doe. Ik raad je niet aan om het te doen. Sienna heeft 3 spoelen op de voorklep. Elke spoel vuurt 2 bougies af. 1. Gebruik een kleine schroevendraaier en maak voorzichtig de clips los die de draad op de bovenkant van het spoelpakket vasthouden. 2. Verwijder de draden niet. 3. Start de auto. 4. Draag handschoenen, gebruik een doek en een geĂŻsoleerde tang, trek de ene draad van de ene spoel tegelijk los en kijk hoe lang de boog is. Draag een jas met lange mouwen en leun niet met blote armen tegen de auto. - De draad zal blijven boogvormen en vonken, misschien 1 of 2 inch van de spoel. - Een defecte spoel zal minder boogvormen dan de andere twee spoelen. Als je lang genoeg rijdt met een defecte spoel, zal de bougie niet goed vonken en zal er slib op komen. Als je lang genoeg rijdt met een defecte spoel, kun je je katalysator beschadigen door onverbrand gas. Denso-spoelen zijn beter dan sommige aftermarket-spoelen.

#12 ·
Dat is een goed idee, Tom, een ouderwetse zichtbare vonkentest. Ik had vroeger een bougie gemonteerd op de binnenste wielkast van mijn '69 Impala, waar ik een bougiekabel in kon steken en de vonk vanaf de bestuurdersstoel kon zien. Dat en een doorzichtige glazen brandstoffilter en je kon in minder dan 30 seconden benzine en vonk controleren. Er was niets dat me met die auto's kon foppen, en ik haalde een beter brandstofverbruik dan de Sienna met motoren die twee keer zo groot waren. Tot zover de technologie.

Wat Harry's Sienna betreft, dacht ik ook dat de pakkingen in het kleppendeksel aan de kant van de firewall olie in die bougies lekte, waardoor ze defect raakten.

Gisteren heb ik een buurman geholpen met het plaatsen van nieuwe bobines in zijn V6 F-150 met slechts 36.000 mijl. In de afgelopen 45 jaar heb ik ongeveer 35 voertuigen gehad, voornamelijk GM-landjachten. In al die voertuigen heb ik slechts één bobine vervangen. We leven in een epidemie van oneerlijkheid.

#14 ·
Dat is een goed idee Tom, ouderwetse zichtbare vonkentest. Gisteren heb ik een buurman geholpen met het plaatsen van nieuwe bobines in zijn V6 F-150 met slechts 36k mijl. In de afgelopen 45 jaar heb ik ongeveer 35 voertuigen gehad, voornamelijk GM-landjachten. In al die voertuigen heb ik slechts één bobine vervangen. We leven in een epidemie van oneerlijkheid.
Ik wil met je discussiëren over "epidemie van oneerlijkheid", behalve dat je absoluut gelijk hebt. De onwetenden en de mensen die proberen geld aan hen te verdienen, of hen te vertellen wat ze moeten denken, overspoelen de objectieve communicatie. De mensen hier verdienen veel lof voor het proberen hun basisvaardigheden voor probleemoplossing te ontwikkelen die ze nooit hebben geleerd.

#16 ·
Uw bougies - die zwart zijn - geven een hint naar een conditie die u heeft:
Een rijk brandstofmengsel kan resulteren in koolstofvervuiling.

Er zijn verschillende mogelijke redenen waarom het brandstofmengsel rijk is en deze redenen variëren van een lekkende brandstofinjector (een misfire zou over het algemeen brandstof in de uitlaat verdrijven) tot problemen met de zuurstof-, MAF- of koelvloeistofsensoren van het voertuig.
Ik zou met die misfires durven te stellen dat uw CEL ook een P0430-code had. Uw Bank 1 [ O2 - A/F ] Sensor (Achter - kant van de firewall) kan defect zijn - u zou moeten zien dat deze van positief naar negatief schakelt en uw brandstofafstelling moet tegengesteld zijn op een grafiek - wanneer de A/F-sensor hoog positief is - moet de brandstofafstelling op korte termijn laag zijn.

Uw oude bobine's hebben mogelijk gewerkt en waren te zwak om de abnormale A/F-verhouding aan te kunnen. Misschien wilt u uw brandstofafstelling op korte en lange termijn controleren - Hoge korte termijn en Lage lange termijn kunnen wijzen op een vacuĂĽmlek.