Toyota Sienna Forum - siennachat.com banner

2021 Hybrid System-storing

3.6K views 33 replies 13 participants last post by  JN2k108  
#1 · (Edited)
2021 Platinum AWD met 67.000 mijl. Vandaag tijdens een roadtrip is de buswagen ons in de steek gelaten.

Bij het optrekken op de snelweg, bij ongeveer 45 mph, begon de ICE van de buswagen te schudden en op te toeren, waarna hij vermogen verloor. Controlelampje motor met hybride systeemstoring. Geen andere codes of waarschuwingen. Buswagen is niet bestuurbaar.

Heeft iemand dit probleem gehad? Er zijn veel verschillende problemen gemeld met "hybride systeemstoring". Maar geen enkele die ik kan vinden met deze specifieke mechanische symptomen. We hebben duidelijk meer dan een softwareprobleem.

Ik zal terugkomen met details over het probleem en de oplossing. De buswagen was tot nu toe vlekkeloos, maar ons aan de kant van de snelweg achterlaten is uiteraard waardeloos.

UPDATE: Een vervuilde bougie veroorzaakte een misfire waardoor het hybride systeem in de noodloop ging. Vervanging van de bougie heeft het probleem voorlopig opgelost, maar we zullen verder onderzoek doen en details verstrekken wanneer deze beschikbaar zijn.

#6 ·
Heb je ooit de filters onder de bestuurders- en voorpassagiersstoel schoongemaakt/vervangen? Die filters zijn essentieel om te voorkomen dat je hybride batterij oververhit raakt. View attachment 72763
Je hebt gelijk als je zegt dat dit [slordig ontworpen] filter essentieel is om de batterij op optimale temperaturen te houden, maar ik geloof niet dat een verstopt filter het hele hybride systeem zou laten uitvallen. In mijn Prius, die ik niet meer heb, was mijn batterijkoelluchtfilter verstopt, maar het enige symptoom dat ik had, was dat de ICE niet zo vaak als normaal uitschakelde tijdens het rijden met lage snelheid.

#7 ·
Een follow-up zou zeer op prijs worden gesteld. De meeste mensen melden en vragen over een probleem dat ze tegenkomen en komen nooit terug met een conclusie/oplossing. Ik heb vertrouwen in je @Alabama XL40

Ik ben op zoek naar een verlengde garantie. Ik heb contact opgenomen met Jerry van Midwest. Mijn 23 is 2,1 jaar oud en heeft 30.000 km. Ik schat dat ik deze augustus 36.000 km zal bereiken.

#26 ·
Een follow-up zou zeer op prijs worden gesteld. De meeste mensen melden en vragen over een probleem dat ze tegenkomen en komen nooit terug met een conclusie/oplossing. Ik heb vertrouwen in je @Alabama XL40

Ik ben op zoek naar een uitgebreide garantie. Ik heb contact opgenomen met Jerry van Midwest. Mijn 23 is 2,1 jaar oud en heeft 30k km. Ik schat dat ik deze augustus 36k km zal bereiken.
Je bent toch in Californië, nietwaar? Jerry handelt niet met Californië. Als hij dat wel doet, mag ik hem graag. Goede kerel en verdient de zaken.

Iemand op de 4Runner-forums klaagde luidkeels dat hij niet de tarieven kon krijgen die Jerry aanbood bij een Californische dealer. Daarna, volgens iemand die bij Toyota corporate werkte en een regionale persoon die ik ken, werd de mensen van de vehicle service agreement verteld om niet aan Californië te verkopen, ik hoorde ook dat ze verteld werd om niet aan Oregon of Washington te verkopen. De weigering om te verkopen is onder het mom dat het over verzekeringen gaat, want dat is wat een vehicle service agreement is. Californië is zo anal over verzekeringsverkopen dat de meeste bedrijven hier geen zaken meer willen doen.

Ik heb gesproken met een dealer in Zuid-Oregon die aan een klant uit Californië zou verkopen. Ik heb een postadres buiten de staat via mijn management die bereid is mijn post te accepteren.

Ik vond het interessant dat, ongeacht de afwerking, de prijzen hetzelfde waren.

@Sienna.Guy, ik vertrouw erop dat je niet naar binnen zou gaan en ruzie zou maken met een dealer, als je me een DM wilt sturen, kan ik je de info sturen die ik heb gekregen. Ik ben er vrij zeker van dat de man op deze pagina's is genoemd, mogelijk genoemd op de 4Runner-pagina's. Niet helemaal zeker. Dat ben ik je verschuldigd. Na het bekijken van de installatie van de reservewielkit, stond ik erop dat mijn nieuwe auto in bestelling de reserveband zou hebben voor alle $75 ervan.

#8 ·
Ben vandaag terug in de stad gekomen.

De diagnose was een vervuilde bougieklep 3 die een misfire veroorzaakte. De misfire zette het hybridesysteem vervolgens in de noodloop en gaf een heleboel andere codes af, waaronder uitval van het sonarsysteem, enz. Bougie vervangen en codes gewist. Voertuig rijdt normaal.

Zal morgen contact opnemen met mijn gebruikelijke monteur om verder te onderzoeken wat de oorzaak is van de vervuilde bougie. Ik hoop dat we geen opbouwprobleem hebben door onvolledige verbranding of een lekkende klep of etc. Maar ik zal jullie op de hoogte houden.

Bedankt voor de andere suggesties. Ze kunnen nuttig zijn voor iedereen die deze thread tegenkomt.

#27 ·
Ben vandaag terug in de stad gekomen.

De diagnose was een vervuilde bougie cilinder 3 die een misfire veroorzaakte. De misfire zette het hybride systeem vervolgens in de noodloop en gaf een heleboel andere codes af, waaronder sonar systeem failure, etc. Bougie vervangen en codes gewist. Voertuig rijdt normaal.

Zal morgen contact opnemen met mijn gebruikelijke monteur om verder te onderzoeken wat de oorzaak is van de vervuiling van de bougie. Ik hoop dat we geen opbouwprobleem hebben door onvolledige verbranding of een kleplekkage of etc. Maar ik zal jullie op de hoogte houden.

Bedankt voor de andere suggesties. Ze kunnen nuttig zijn voor iedereen die deze thread tegenkomt.
Nog een gedachte... Koppakking defect in de toekomst? Een bloktest is wellicht nodig.

#10 ·
Welk merk brandstof en octaangetal, en merk olie, variëteit (Advanced, Extended Protection, etc) & SAE-klasse?
Vrijwel uitsluitend Texaco/Chevron gewone benzine (octaan 87) en tot nu toe is elke olieverversing gedaan door Toyota met olie van het merk Toyota volgens de specificaties van de fabrikant. We hebben elke 5.000 mijl olie ververst.

#14 ·
Interessant dat de bougies zo snel vervuild raken op een modern voertuig. Er moet iets anders aan de hand zijn. Vroeger verving ik regelmatig de bougies van mijn oudere voertuigen, maar deze moderne voertuigen zijn iets anders. Mijn 99 Chevy pickup reed 150.000 mijl voordat de bougies vervangen werden die niet vervangen hoefden te worden. De afstand was nog steeds goed en er was geen verkleuring op de bougies. Ik vraag me af hoe zwaar het aan- en uitzetten van de hybride benzinemotor is voor de bougies?

#17 ·
Interessant dat de bougies zo snel vervuild raken op een modern voertuig. Er moet iets anders aan de hand zijn. Vroeger verving ik regelmatig de bougies van mijn oudere voertuigen, maar deze moderne voertuigen zijn iets anders. Mijn 99 Chevy pickup reed 150.000 mijl voordat de bougies vervangen moesten worden, die niet vervangen hoefden te worden. De opening was nog steeds goed en er was geen verkleuring op de bougies. Ik vraag me af hoe zwaar het aan- en uitzetten van de hybride benzinemotor is voor bougies?
Ik ben het met je eens. Er kan een onderliggend probleem zijn. Ik denk niet dat bougies aan vervanging toe zijn vóór 120.000+ mijl, uit alle anekdotische ervaringen.

Ik heb letterlijk sinds de jaren 90 geen bougies meer vervangen. In de afgelopen 25 jaar of zo heb ik met heel wat voertuigen meer dan 70.000 mijl gereden en de bougies hoefden niet te worden bewerkt of vervangen.

Geleasede 2008 Escape, 2010 F-150, 2013 Explorer
Eigendom 2014 Prius (die helemaal tot 131.000 mijl ging) en nu 2021 Sienna @112K mi, die allerlei vervelende probleempjes heeft gehad, maar niet de bougies.

#15 ·
Het is dat niet. De motor heeft nieuwe technologie genaamd directe brandstofinjectie, waarbij de brandstofinjector zich in de verbrandingskamer bevindt in plaats van voor de kleppen. Er bouwt zich koolstof op in de bougies. Nu vraag ik me af of deze motor ook vergelijkbare technologie heeft als de frs en gr86, waarbij ze ook port fuel injection hebben om de hogedruk brandstofinjectoren aan te vullen om koolstofopbouw te verminderen.

#18 ·
Het is dat niet. De motor heeft nieuwe technologie genaamd directe brandstofinjectie waarbij de brandstofinjector zich in de verbrandingskamer bevindt in plaats van voor de klep. Er bouwt zich koolstof op in de bougies. Nu vraag ik me af of deze motor ook vergelijkbare technologie heeft als de frs en gr86, waarbij ze ook port fuel injection hebben om de hogedruk brandstofinjectoren aan te vullen om koolstofopbouw te verminderen.
Ja, de motor heeft port fuel injection. De directe injectie wordt voornamelijk gebruikt tijdens het opwarmen en is een beetje luidruchtig. Port fuel injection wordt gebruikt in de normale bedrijfsmodus.

#21 ·
Het is gek om zo lang te rijden zonder de bougies te vervangen. Je moet ze eerder dan later vervangen, want de schroefdraad kan vast komen te zitten op de kop en moet dan mogelijk worden verwijderd. In het ergste geval kan het niet worden getapt, dus dan heb je een cilinderkop nodig.

#23 ·
Dat is gek om zo lang te gaan zonder de bougies te vervangen. Je moet ze eerder dan later vervangen, want de schroefdraad kan vast komen te zitten op de kop en moet dan mogelijk worden verwijderd. In het ergste geval kan het niet worden getapt, dus dan heb je een cilinderkop nodig
We hebben ons geld al waard, het is een bonus dat de bus nog steeds rijdt. Op dit moment kan het me niet schelen, zo zij het als de bus sterft.

#25 ·
2021 Platinum AWD met 67k mijl. Vandaag op een roadtrip is de bus ons in de steek gelaten.

Bij het accelereren op de snelweg, bij ongeveer 45 mph, begon de ICE van de bus te schudden en op te toeren, waarna hij vermogen verloor. Check engine lampje met Hybrid System Malfunction. Geen andere codes of waarschuwingen. Bus is niet bestuurbaar.

Heeft iemand dit probleem gehad? Er zijn veel verschillende problemen gemeld met "hybrid system malfunction". Maar geen enkele die ik kan vinden met deze specifieke mechanische symptomen. We hebben duidelijk meer dan een softwareprobleem.

Ik zal terugkomen met details over het probleem en de oplossing. De bus was tot nu toe vlekkeloos, maar ons langs de snelweg achterlaten is uiteraard waardeloos.

UPDATE: een vervuilde bougie veroorzaakte een misfire die het hybride systeem in de noodloop zette. Vervanging van de bougie heeft het probleem voorlopig opgelost, maar zal verder onderzoeken en details verstrekken wanneer beschikbaar.
Welke maatregelen zijn er genomen tijdens het inrijden van de nieuwe auto? Zijn er in die tijd uitstapjes gemaakt? Hoe lang duurde de rit van de dealer naar huis?

De kwaliteit van de afdichting (pakkingen, O-ringen, kit, zuigerveren, enz.) wordt sterk beĂŻnvloed door vele factoren tijdens de inrijperiode.

Ook, wanneer is de eerste olieverversing uitgevoerd?

Daarnaast waren er veel problemen met de afwerkingskwaliteit van deze generatie Sienna. Het vertragen van de productielijn om een aantal problemen te helpen beperken... Daarom duurt het tegenwoordig maanden om een Sienna te krijgen.