Hier is goed nieuws om het jaar goed te beginnen - ik geloof dat het vervangen van de brandstofpomp de lange startproblemen bij warme motor heeft opgelost! Ik heb het onderdeel(en) eind november vervangen en heb al meer dan een maand geen problemen gehad met het starten van de bus.
Het onderdeel dat ik heb vervangen was Toyota P/N 77020-08040 brandstofpomp, die ik kocht bij
Toyota of Puyallup voor ongeveer $350. Het bestaat uit de brandstofpomp zelf, de drukregelaar, het brandstoffilter en de brandstofmeter/vlotter. Ik weet niet zeker welk van deze afzonderlijke onderdelen (of meer) de werkelijke oorzaak van het probleem was, maar ik zag wel wat zwart, slibachtig spul uit het filter komen toen ik de oude pomp uit elkaar haalde. Toevallig lijkt het erop dat Toyota alle onderdelen (pomp, regelaar, o-ringen, enz.) afzonderlijk verkoopt, behalve het brandstoffilter, dus misschien had ik mezelf wat $$ kunnen besparen als ik een betere detective was geweest. Evenzo neem ik aan dat het kopen van een pomp van een andere entiteit dan Toyota ook goedkoper had kunnen zijn, maar ik dacht dat ik niet te maken wilde hebben met iets dat misschien minder dan een 'perfecte' pasvorm zou hebben. Ik heb ook ongeveer $100 uitgegeven aan nieuwe pakkingen, klemmen en slangen, die u eventueel ook wilt vervangen.
Als publieke dienst dacht ik dat ik mijn ervaring met het vervangen van deze brandstofpomp in mijn Sienna-bus uit 2010 zou documenteren. Maar voordat ik begin, moet ik een paar dingen verduidelijken. Ten eerste ben ik slechts een of andere man die u niet kent en die dit soort dingen niet voor de kost doet. Dus als mijn verhaal u helpt, ben ik heel blij. Maar u bent op uzelf aangewezen met betrekking tot de diagnose van uw eigen problemen en het uitvoeren van deze reparatie. Als u het zelf doet, bedenk dan dat u onder een zwaar voertuig werkt en bezig bent met een heleboel benzine en dampen die in vlammen kunnen uitbarsten en u regelrecht kunnen doden. Ten tweede woon en rijd ik met deze bus in een buitenwijk van Noord-Californië, wat waarschijnlijk een van de gemakkelijkste omgevingen voor een voertuig is die u kunt vinden - er is geen sneeuw, zout, modder of slangen (een voormalige collega van mij vond een cottonmouth onder zijn auto toen hij in Alabama woonde - over het algemeen vind je hier geen slangen, hoewel ik er soms van overtuigd ben dat ik er een paar op kantoor heb). Na bijna 10 jaar zit er geen greintje roest op de bus, dus mijn bouten komen eruit met minder dan Herculeaanse inspanning en breken over het algemeen niet af. Ten slotte was ik van plan om een ​​heleboel foto's te maken om dit te documenteren, maar ik heb een oude telefoon en de batterij was leeg. Dus in plaats van foto's die duizend woorden schilderen, krijgt u de duizend woorden.
Onderdelen die ik heb gekocht die absoluut noodzakelijk waren (2010 Sienna XLE):
- 77020-08040 Brandstofpomp
- 77169-48040 Pakking brandstofzuiging
Onderdelen die ik waarschijnlijk had kunnen hergebruiken, maar ik wilde geen risico nemen:
- 77144-08010 Borgring
- 77158-08010 Steun brandstofpomp
- 77213-08020 Slangconnector
- 90460-46003 Klem
- 90640-42005 Klem
De borgring en de steun van de brandstofpomp zijn plastic onderdelen die de afdichting vormen om de brandstofpomp in de tank te plaatsen - samen met de pakking is het een soort Mason jar-opstelling. De borgring is een ring met kleine weerhaken waarmee de ring kan worden vastgeschroefd, maar voorkomt dat deze losdraait. Als u geduldig en voorzichtig bent, kunt u deze ring verwijderen zonder de weerhaken af ​​te breken. Maar ik wilde geen risico nemen en kreeg een nieuwe. De klem en de slangconnector bevestigen de brandstoftank aan de vulpijp. Dit is van rubber, dus ik dacht dat het na bijna 10 jaar geen slecht idee was om het ook te vervangen. Toen ik eenmaal begon te rommelen, leek het erop dat iemand anders dan ikzelf erin slaagde de plastic afdekking van de brandstoftankvuls slang 77661-08020 te pletten, dus ik moest die ook vervangen.
Ik ging ook naar Autozone en haalde hun leen
Brandstofpomp vervangingskit 6-pack. Het enige dat ik hiervan nodig had, was een spansleutel die ik gebruikte om de borgring van de brandstofpomp te verwijderen en opnieuw af te dichten. Ik neem aan dat u ook zelf een van deze spansleutels zou kunnen kopen als u deze als souvenir van dit auto-avontuur wilt bewaren.
Voorbereiding
Ik reed met de bus rond totdat het waarschuwingslampje voor weinig brandstof op het dashboard brandde en de boordcomputer 'afstand tot leeg' 0 aangaf. Misschien is het enigszins geruststellend dat de brandstoftank zelfs hierna nog ongeveer 3-4 gallons benzine bevatte (genoeg om naar een benzinestation te gaan). Maar in dit geval betekende het dat de tank nog eens 20-25 lbs vloeistof had die erin rondklotste terwijl ik probeerde hem uit de bus te halen. Ik zette de bus achteruit zodat de achterwielen op opritten stonden. Ik krikte de voorkant op en zette hem op assteunen, omdat je onder het midden van de auto moet komen om de koolstoffilterbeschermer te verwijderen. Ik opende toen de motorkap, verwijderde de afdekking van de zekering- en relaisblok en verwijderde het circuitopeningsrelais (de positie ervan op het blok wordt aan de binnenkant van de afdekking weergegeven). Ik startte toen de bus totdat de motor stopte - dit zou het brandstofsysteem onder druk moeten zetten, zodat er geen benzine overal sproeit wanneer u de brandstofbuizen onder de bus loskoppelt. Toen de motor afsloeg, verving ik het relais en de afdekking. Ik heb ook de kabel van de negatieve accupool losgekoppeld, want het laatste wat ik nodig had, was iets dat vonkte met een heleboel benzine in de buurt.
Procedure
Ik klom toen onder de bus en verwijderde de zes bouten die de koolstoffilterbeschermer vasthielden met een 10 mm ratel. Daarmee verwijderde ik de brandstoftankontluchtingsslang van de koolstoffilter. Het leek een buis van ongeveer 1/2 inch te zijn met een knijpconnector. In hetzelfde gebied heb ik de hoofdbuis van de brandstoftank losgekoppeld, een slang van ongeveer 3/8 inch die was bevestigd aan een metalen pijp met zijn eigen knijpconnector. Ik was een beetje paranoĂŻde over benzine die overal lekte, dus toen ik slangen en pijpen verwijderde, wikkelde ik plastic zakken en binddraad om de losse uiteinden van de slangen en connectoren. Er zijn ook een paar draadboomklemmen die een gegolfde elektrische draad voor de brandstofmeter en pomp ondersteunen, die moeten worden verwijderd.
Aan de achterkant van de bus bij de wielkast moest ik een diagonale beugel verwijderen die een bout voor de afdekking van de brandstofvuls slang blokkeerde. Dit zijn 14 mm bouten. Ik kon toen de drie 10 mm bouten verwijderen die de afdekking van de brandstofvuls slang vasthielden voordat deze werd verbrijzeld. Twee van de bouten zijn gemakkelijk te vinden, maar de derde is een beetje begraven achter de plastic inzetwielkastafdekking. Ik moest de kleine flap/spatbeschermer verwijderen om erbij te kunnen. Het bevestigde de afdekking van de brandstofvuls slang aan een beugel op de inlaatpijp van de brandstoftank. Dit was waarschijnlijk de lastigste bout waar ik mee te maken had. Ik maakte toen de twee klemmen op de rubberen brandstofinlaatconnector los en verwijderde deze. Er zat hier ook een 3/8 inch brandstofbuis die met een knijpconnector op de inlaatpijp aansloot. Ik heb hem losgekoppeld en in een zak gedaan.
Toen kwam het leuke gedeelte - de tank laten zakken. Ik opende beide achterdeuren van de bus en plaatste ratelende spanbanden rond de binnenkant van de bus en onder de brandstoftank. Ik draaide ze vast en ging toen aan het werk. De brandstoftank wordt onder de bus ondersteund door drie metalen banden die met 6, 14 mm bouten aan de carrosserie zijn bevestigd. De banden zelf zijn met clips aan de tank bevestigd, die niet verwijderd hoefden te worden. Ik maakte voorzichtig de bouten los en verwijderde ze. De tank zakte ongeveer een centimeter of zo, nu opgehangen door de spanbanden. Dit was eigenlijk goed, want ik kon de draadboom van de brandstofmeter en pomp loskoppelen van 4 gegoten houders aan de bovenkant van de tank en het risico lopen de draad zelf te breken. Ik liet toen voorzichtig de brandstoftank op de grond zakken door geleidelijk de spanbanden los te laten. Trouwens, dit zou een stuk gemakkelijker zijn geweest om te doen met een helper, maar hij was druk bezig met vechten om het sterrenstelsel te beschermen tegen binnenvallende buitenaardse wezens.
Met de tank naar beneden, verplaatste ik hem voorzichtig onder de bus vandaan, waarbij ik ervoor zorgde dat ik geen spanning op de draad van de brandstofmeter en pomp zette. Er zijn een paar afgedichte openingen aan de bovenkant van de brandstoftank - de brandstofpomp is degene waar de gegolfde elektrische draad aan is bevestigd. Toen ik erbij kon komen, verwijderde ik de elektrische connector. Deze dingen lijken altijd broos te worden en te barsten, maar deze kwam intact uit. Er is ook een kleine gele plastic clip die moet worden uitgeschoven om de brandstofleiding te kunnen verwijderen. Nogmaals, ik deed het uiteinde van de brandstofleiding in een zak. Nu gebruikte ik de Autozone spansleutel om de plastic borgring te verwijderen. De plastic ring heeft ribbels die in de spansleutel haken. Ik draaide hem ongeveer 1/3 van de weg rond voordat de kleine weerhaken erop op de bovenkant van de pomphuis vastzaten. Ik moest ze toen voorzichtig uit de weg duwen om hem nog eens 1/3 van de weg te kunnen draaien voordat ze weer vastzaten. Ik neem aan dat ik ze gewoon had kunnen afbreken, aangezien ik een vervanging had, maar ik dacht dat ik gewoon de tijd zou nemen en geen risico zou nemen. Uiteindelijk kon ik de ring verwijderen. Toen ik dat deed, sprong de veerbelaste bovenkant van de brandstofpomp uit de opening. Ik kon toen de pompeenheid uit de tank verwijderen. Het kost wel wat gepriegel om de metalen staaf met de vlotter eruit te halen.
Nu heb ik de resterende brandstof in de tank afgeheveld en opgeslagen in schoongemaakte plastic melkkannen. Om het nog wat kieskeuriger te maken, gebruikte ik een trechter met een koffiefilter om het vullen van de containers te vergemakkelijken. Het bleek geen slecht idee om een ​​paar gallons brandstof bij de hand te hebben, omdat ik hierdoor naar het benzinestation kon gaan toen ik het hele ding weer in elkaar had gezet.
Op dit punt verwijderde ik de oude pakking en maakte ik de groef schoon waarin deze zit. Ik nam de nieuwe pakking en veegde deze in wat benzine om hem een ​​beetje te smeren. Toen manoeuvreerde ik voorzichtig de nieuwe brandstofpomp vlotterarm in de tankopening samen met de rest van de eenheid. Er zit een lipje op de brandstofpomp dat in een sleuf op de schroefdraadsteun past om de eenheid correct te oriënteren. Ik plaatste toen de nieuwe borgring over de bovenkant van de pomp, waarbij ik de veren samendrukte en deze met de hand vastschroefde. Toen het te moeilijk werd om handmatig te draaien, bevestigde ik de spansleutel. Ik gebruikte een momentsleutel om hem op 50 ft-lbs te krijgen. Vanaf daar bleef ik hem draaien totdat de pijl op de ring tussen de twee min-max markeringen op de tank stond. Toen bevestigde ik de brandstofleiding opnieuw en schoof ik de gele plastic clip erin om hem op zijn plaats te houden. Op dit punt verplaatste ik de tank terug in de buurt van de bus en bevestigde ik de elektrische connector van de brandstofmeter opnieuw aan de pomphuis.
Omdat het meeste van de brandstof uit de tank was verwijderd (en verplaatst naar de oude melkkannen), was het nu veel gemakkelijker om te hanteren. Ik plaatste de spanbanden onder de tank en leidde ze door de binnenkant van de bus. Ik ratelde de tank omhoog totdat hij ongeveer 2 inch onder de onderkant van de bus stond. Ik leidde de draadboom terug in de gegoten trog en clips aan de bovenkant van de tank. Toen terug naar het ratelen van de tank. Ik kon een van de tankbanden in positie brengen en een tankbout starten. Vanaf daar was het vrij eenvoudig om de resterende bouten in positie te krijgen en handmatig vast te schroeven. Uiteindelijk heb ik ze vastgedraaid op 24 ft-lbs.
Hierna was het vrijwel het omgekeerde van wat ik deed om de tank te verwijderen. Ik schoof de nieuwe klemmen op de uiteinden van de brandstofslang en verbond deze tussen de tank en de inlaatpijp. Om het mij gemakkelijker te maken, zorgde ik ervoor dat de schroefcilinder van de klem zo was geplaatst dat deze gemakkelijk te bereiken was. Ik heb toen de 3/8 inch brandstofbuis opnieuw aangesloten. De connector maakt een klik- of plopgeluid wanneer deze is bevestigd, maar ik trok er zachtjes aan om er zeker van te zijn dat hij correct was geplaatst. Toen bevestigde ik de plastic afdekking van de vulslang met de drie bouten die waren vastgedraaid op 45 in-lbs (ze bevestigen alleen een plastic afscherming). Ik schroefde ook de spatbeschermer van de wielkast weer vast.
Nu terug naar de voorkant van de tank. Ik bevestigde de klemmen die de gegolfde brandstofmeter en pompdraad vasthielden opnieuw. Ik sloot de 3/8 inch brandstofleiding opnieuw aan, opnieuw luisterend naar een klik en er zachtjes aan trekkend. Toen sloot ik de 1/2 inch ontluchtingsleiding weer aan op de koolstoffilter. Nogmaals, klik en trek. Ten slotte plaatste ik de plastic afdekking van de koolstoffilter opnieuw met de 6 bouten die waren vastgedraaid op 45 in-lbs.
Op dit punt goot ik de benzine uit de melkkannen terug in de brandstoftank via de vuldeur. Ik bevestigde de kabel opnieuw aan de negatieve pool van de accu. Toen verwijderde ik de assteunen en startte ik de bus. Een paar slagen en de motor brulde tot leven! Ik reed van de opritten af ​​en ging naar het benzinestation om te tanken.
Dus na ongeveer 5 weken is het probleem met de lange start bij warme motor niet meer teruggekomen. Bovendien lijkt de bus beter op te pakken en meer vermogen te hebben, maar dat kan ook mijn verbeelding zijn. In ieder geval ruik ik niet langer naar benzine, de vrouw is blij en het is een nieuw jaar. Het leven is goed.