Toyota Sienna Forum - siennachat.com banner

Mijn airbox inlaat modificatie thread 3MZ 3.3L Gen 2 Sienna

6.2K views 7 replies 3 participants last post by  CIGToyota  
#1 · (Edited)
EDIT: Ik heb het onderwerp van de thread gewijzigd om de volledige airbox mod-reis te documenteren. De andere berichten zijn verloren gegaan in de GEN1-sectie, dus ik zal het hier allemaal plaatsen.

Zoals met andere Toyota's en Lexus-auto's die ik heb gehad, doe ik in principe hetzelfde met ze allemaal. Hier is de basislijst:

• Verwijder het koolstoffilter indien aanwezig
  • Voeg een high flow (K&N type) high flow inzetstuk toe
  • Voeg een verse luchtslang toe aan de airbox (niet vereist omdat we er een standaard hebben)
  • Verwijder alle resonatoren, of ze nu aan de airbox of de inlaatslang zijn bevestigd

Als je kijkt naar de TRD inlaatkits die beschikbaar zijn voor Toyota Tacoma en 4Runner, zul je zien dat het in principe is wat ik heb genoemd. Het heeft een nieuwe, grotere bovenste airbox, een rechte inlaatslang, een high flow paneelfilter en kost $250+.

Dus voor de Sienna wil ik hetzelfde doen, maar gelukkig hebben we de luxe van een mooie verse luchtslang, hoewel deze wordt bestuurd door de OEM-klep. Ik wil die eruit halen zodat ik te allen tijde volledige flow kan hebben.

#2 · (Edited)
Inlaatklep mod:

In plaats van de klep te verwijderen zoals ik wilde, heb ik de mod gedaan zoals de meeste mensen hebben gepost. De vacuĂĽmleiding van de luchtfilterkast gaat rechtstreeks naar de klep, waarbij de VSV wordt omzeild.

Ik heb de extra leiding terug naar de VSV gelust. Op deze manier is de mod volledig omkeerbaar voor emissies.

De vacuĂĽmtank houdt vacuĂĽm vast als de auto uit staat, dus de klep blijft open, zelfs als de motor niet draait.

Ik had de computer moeten resetten, maar dat heb ik nog niet gedaan. Het drassige gebied rond 2800-3000 is nu verdwenen. Het inlaatgegeluid had zelfs bij lage toerentallen een merkbaar gegrom. Ik heb ook de onderste resonator verwijderd die is aangesloten op de inlaatpijp onder de accu, wat bijdroeg aan het extra geluid.

Ook heb ik het koolstoffilter van de bovenkant van de luchtfilterkast verwijderd.

Op andere auto's waar ik een vergelijkbare mod heb gedaan, lijdt het koppel bij lage toeren. Hetzelfde lijkt hier het geval te zijn, als je een heuvel opgaat met minder dan 2000 tpm, voelt het als een hond. Natuurlijk, als de terugschakeling plaatsvindt, komt het weer tot leven.

Ik ben van mening dat een batterijreset en overschakeling naar 91 octaan moeten worden gedaan om er ten volle van te profiteren. Als je op YouTube zoekt naar "3mz intake flap mod", zie je de video met geluidsresultaten.

#3 · (Edited)
Voorste luchtgeleiding:

Het standaard luchtsysteem is zeer goed ontworpen. De luchtinlaat leidt lucht van onder de motorkapopening aan, dus in principe een koude luchtinlaat, maar alleen als er voldoende snelheid is. Ook wordt dit gebied nog steeds heet. De motorkap, de plastic afdekking en de radiatorsteun zijn allemaal hete items, dus je neemt lucht van hitte totdat je snel genoeg bent om te profiteren van de voorste motorkapopening. Hitteophoping is niet onze vriend, en het lijkt tijd te kosten voordat de luchttemperatuur afkoelt in stop-and-go verkeer.

Ik kan het nooit laten zoals het is, dus ik wilde kijken of ik frisse lucht van de voorste grill kon halen, omdat deze zo breed is.

Het is belangrijk op te merken dat nieuwere modellen zoals de Lexus RX350, Lexus ES350 en andere nieuwere modellen kleine grillgleuven hebben in de plastic afdekking in de buurt van de luchtinlaat.

Image

Originele setup ademt van boven de plastic afdekking met behulp van de motorkapopening als luchtbron.

Image

Ik heb een stuk weggeknipt voor de test, het naar beneden gevouwen zodat het frissere lucht van de voorste grill kan opvangen.

Image

Een blik vanaf de grill laat zien dat nu een deel van de lucht direct naar de luchtinlaat wordt omgeleid. Helaas zit de claxon in de weg om een agressievere geleiding te hebben.

Na het testen ontdekte ik dat de standaard setup binnen 9-10 graden omgevingstemperatuur lag bij 40 MPH, wat zeer goed is. Met deze gedeeltelijke geleiding kon ik tot 4 graden omgevingstemperatuur komen en met een hogere snelheid.

Ik zal de claxon uit de weg halen, zodat ik een echt mooie geleidingsopstelling kan maken. Ik rijd alleen in de stad, dus met de zomer die eraan komt, heb ik elke graad koelere lucht nodig voor mijn inlaat.

Ook, ja, dit is volledig onnodig, maar het is leuk!

UPDATE 4/20:

Ik heb de claxon aan de bestuurderskant uit de weg gehaald (nu vastgeschroefd aan het motorkapslotgebied), dus er is nu meer ruimte. Ik heb de geleiding groter en agressiever gemaakt, in feite zo groot als mogelijk is met behulp van het standaard plastic als geleider.

Image

#5 · (Edited)
Zoals je misschien in de andere thread hebt gezien, is mijn inlaatslang TOAST. Ik was van plan om hem toch te vervangen door een rechte 3" pijp, waarbij de resonator werd omzeild.

Idealiter zou ik willen dat deze pijp van plastic is, net als de TRD-inlaatpijpen die beschikbaar zijn voor Tacoma, 4runner en Scion. Omdat ik haast heb, gebruik ik gewoon een enkele 3" siliconenslang van het gasklephuis naar de airbox. Hoewel een gepolijste pijp er glanzend en cool uit kan zien, wordt het gewoon een heatsink. Omdat ik (tijdelijk) een rechte slang gebruik, komt er geen poort voor de pcv-ontluchting. Ik ben geen fan van het spuiten van de oliedampen op het gasklephuis, maar ik wil wel dat deze modificatie OEM-achtig is. Dit gedeelte moet nog worden bepaald.

Over het gasklephuis gesproken, aangezien we wat downtime hebben, besloot ik het schoon te maken. Zo was het om mee te beginnen. Niet verschrikkelijk, maar er zat een behoorlijke hoeveelheid vuil rond de randen van de gasklep.

Image

Met de gasklep open, kun je zien dat de zwartheid de randen van de gasklep heeft bedekt. Ook zichtbaar is het inlaatspruitstukscherm, waar ik gek van word. Waarom zit het daar? Zelfs op Corollas is dit mysterieuze scherm aanwezig. Ik gok dat het wat olie opvangt, zodat het gemakkelijker schoon te maken is dan het inlaatspruitstuk.

Image

Na een goede dosis carburateurreiniger en afvegen, is ze nu helemaal schoon!

Image

Je kunt ook de koelvloeistofleidingen zien die door het gasklephuis lopen. Ik zal dit ook omzeilen wanneer ik het gasklephuis verwijder. Ik heb geen 200 graden koelvloeistof nodig om mijn inlaatbron te verwarmen.

Het gasklephuis en de airbox zijn aan elk uiteinde 3". Dit is veel groter dan waar ik mee gewend ben te werken. Ze wijzen niet helemaal recht naar elkaar toe. Er is ongeveer 15-20 graden verschil in hoogte. Ik hoop dat door de 3" siliconenbuis er genoeg speling is om hem niet te hoeven aanpassen.

Tot over een paar dagen!

#6 ·
Mijn siliconen inlaatslang is gearriveerd. Ik had haast, dus ik heb er geen gevonden met de aansluiting voor de PCV-klep. Ik hoop een permanente oplossing te vinden, maar deze past perfect. Geen boxy resonator meer.

De afstand tussen de TB en de airbox is ongeveer 9-10 inch.
Image

Ik kan een PCV-aansluiting toevoegen in de inlaatslang via een add-on bung of ik kan hem toevoegen aan de airbox zelf om de slang als één geheel te houden.

Zoals ik al zei, wilde ik oorspronkelijk een harde plastic buis, maar nu vind ik de enkele slang wel leuk, die slechts 2 klemmen zou hebben in plaats van 4.

#7 ·
Ik ben benieuwd of er codes verschijnen als gevolg van deze mod. Ik heb mensen mods (op andere voertuigen) zien maken van zwart PVC-buis om geforceerde koudeluchtinlaatsystemen te maken en ze eindigen allemaal met codes. Meestal wijzigen ze aanzienlijk meer, inclusief het wijzigen van de montageplaats van de MAF. Eén die bijzonder triest was, was een man die een paar duizend dollar uitgaf aan een hoogglans gepolijste roestvrijstalen geforceerde koudeluchtinlaat (plus mods en een tweede versie) en uiteindelijk terug moest naar de originele fabrieksversie met een simpele luchtfilterkastverwijdering.

Trouwens, het scherm kan er om een ​​aantal redenen zijn, maar ik zag maar één video waar iemand (met een Sienna) naar binnen ging met afslaan en er werd geconstateerd dat een muis het luchtfilter had versnipperd en papier (van het filter) de gasklep verstopt. Dat scherm is waarschijnlijk het enige dat de motor van de dood heeft gered!

#8 · (Edited)
Een van de meest voorkomende problemen bij het maken van een aangepaste inlaat is dat de persoon een 3" maf-adapter zou gebruiken. De standaard MAF-buis is geen 3", dus je meet nu minder lucht en kunt een magere conditie veroorzaken. Ik zal later posten wanneer ik een 3" conusfilter en pijp test. Toch heb ik het gevoel dat deze airbox-opstelling aangenamer zal zijn en minder problemen zal veroorzaken.

Dit project was bedoeld om gewoon leuk en omkeerbaar te zijn, mocht je besluiten de auto later te verkopen. Ik probeerde zo dicht mogelijk te komen bij wat TRD zou hebben aangeboden als ze dezelfde kits zouden maken die ze aanbieden voor Tacomas en 4runners.

De laatste stukjes van de puzzel zijn vandaag aangekomen.

K&N-stijl paneel wasbaar filter

Image

Resonator en standaard slang vs. siliconen vervanging. (De gebarsten ontbreekt).

Image

Wat betreft de carterpoort, je kunt een add-on fitting vinden die werkt met siliconenslang. Het ziet eruit als een ventielsteel van een band en wordt vastgeschroefd met een moer en ring van binnenuit de slang.

Een andere optie is om een 3" aluminium pijp te hebben met een 15 mm fitting, waarmee je de standaard carterslang kunt gebruiken. De originele maten zijn 12 mm (1/2") bij de kleppendeksel en 15 mm bij de inlaatpijp. Je zou de resonator daar ook gewoon kunnen laten zitten, aangezien de meeste mensen beweren dat deze gunstig is voor de algehele prestaties. In dat geval zou je gewoon de OEM geribbelde slang kunnen vervangen door een universele siliconen 3" pijp en het daarbij kunnen laten.

Ik zou een 1/2" fitting toevoegen aan het plastic deel van de airbox voor de ontluchtingsslang, maar ik wil experimenteren met een catch can-opstelling, dus ik ga voorlopig die route.

Totale kosten:

$20 3" siliconenslang 12" lang (je hebt er maar 9" nodig)
GRATIS verwijdering van het koolstoffilter
GRATIS geforceerd openen van de inlaatklep
$27 Spectre wasbaar luchtfilter HPR9360 https://amzn.to/40ABJ5S