Toyota Sienna Forum - siennachat.com banner

Vastgelopen A/C-compressor en doorgebrande lagers - Moet ik een 2000 Sienna afdanken?

7.1K views 8 replies 3 participants last post by  circus  
#1 ·
Ik was het begin van dit probleem. Ik had een elektrisch probleem waardoor de airconditioning uitviel. Ik was van plan om het probleem via het circuit van de relaiskast te traceren om te zien waar het probleem zat. Ik ben nooit aan dit project toegekomen en de compressor stond ongebruikt (wederom mijn nalatigheid). (Trouwens, de Sienna heeft 206.000 mijl op de teller). Er was dus een ander, niet-gerelateerd probleem en ik bracht hem naar een garage met een uitstekende reputatie. Ze namen de Sienna mee voor een proefrit en de compressor sloeg vast. Op de terugweg naar de garage draaide de riem op de vastgelopen compressor en brandde op. Er is zoiets als een "bypass-riem". Weet iemand hier iets over?

#2 ·
Ik was het begin van dit probleem. Ik had een elektrisch probleem waardoor de airconditioning uitviel. Ik was van plan het probleem via het circuit te traceren, van de relaiskast tot en met de plek waar het probleem zich bevond. Ik ben nooit aan dit project toegekomen en de compressor stond ongebruikt (wederom mijn nalatigheid). (Trouwens, de Sienna heeft 206.000 mijl op de teller). Er was dus een ander, niet-gerelateerd probleem en ik bracht hem naar een garage met een uitstekende reputatie. Ze hebben de Sienna meegenomen voor een proefrit en de compressor sloeg vast. Op de terugweg naar de garage draaide de riem op de vastgeslagen compressor en brandde op. Er is zoiets als een "bypass-riem". Weet iemand hier iets over?
Sorry. Niet afgemaakt. Mijn monteur zegt dat de bypass-riem nog steeds langs de a/c-poelie loopt en dat hij die poelie moet verwijderen om de bypass-riem te laten werken. Maar dat is voor mij onlogisch; als het een "bypass-riem" is, waarom zou hij dan pal langs de a/c-poelie lopen die in de weg zit? Slaat nergens op. De monteur zegt dat het een enorme klus is om de poelie van de compressor te halen en dat hij het niet wil doen. Kan de auto niet naar een andere garage rijden vanwege de vastgeslagen poelie? Aanbevelingen?

#6 · (Edited)
Mijn monteur zegt dat de bypass-riem nog steeds langs de a/c-poelie loopt en dat hij die poelie moet verwijderen om de bypass-riem te laten werken.
Gebruikte een laserpointer op mijn 99 Sienna en de kortere bypass-riem zou de AC-compressorpoelie moeten vrijmaken, maar niet veel. In het ergste geval moet je misschien een platte plek slijpen op de kapotte compressorpoelie voor meer speling. Kijk zelf maar.

Slechts één vraag. Is de poelie vastgelopen met de AC uit? Als hij prima draait, vergeet dan het omzeilen en schakel gewoon de koppeling uit.

#3 ·
Hier is hetzelfde probleem met de 1MZ-FE-motor in een Toyota Camry uit 1998. Dit antwoord zegt dat de volgende bypass-riem beschikbaar is op de gegeven website:

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Ik heb het onderdeelnummer gevonden
16361A RIEM, V (VOOR VENTILATOR EN ALTERNATOR)

http://www.toyodiy.com/parts/p_U_1998_TOYOTA_CAMRY_MCV20L-AEPNKA_1605.html

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

#4 ·
Hier is hetzelfde probleem met de 1MZ-FE-motor in een Toyota Camry uit 1998. Dit antwoord zegt dat de volgende bypass-riem beschikbaar is op de gegeven website:

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Ik vond het onderdeelnummer
16361A RIEM, V (VOOR VENTILATOR EN ALTERNATOR)

http://www.toyodiy.com/parts/p_U_1998_TOYOTA_CAMRY_MCV20L-AEPNKA_1605.html

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Ik heb op de gegeven site gekeken en had moeite om het onderdeel te vinden. De website zei dat alle onderdeelnummers 10-cijferige nummers zijn (of het zei 12-cijferige nummers, ik weet het niet meer.)

#5 · (Edited)
De airco van mijn broers Civic viel uit en hij heeft hem overbrugd. Het is slechts een kwestie van het vinden van de juiste lengte riem. Ik zou een riem kunnen kopen en het overbruggen van de airco oefenen om een reparatie van $1200 te voorkomen, alleen al om naar huis te kunnen gaan. Laat ons weten wat je uiteindelijke oplossing is. Ik zou de bus absoluut niet afdanken. Op mijn andere auto heeft hij het al 20 jaar niet gedaan.

#7 ·
Bedankt aan iedereen voor jullie eerlijke en behulpzame antwoorden. Eén ding dat ik niet kan begrijpen, is wanneer iemand van de garage de Sienna meenam voor een proefrit, met de compressor koppeling ingeschakeld, en, zogenaamd, de compressor vastliep (hoewel ze in eerste instantie beweren dat de compressor werkte en er koude lucht uit de ventilatieopeningen kwam). Dus, toen, zogenaamd, liep hij vast. De riem liep over een vastgelopen compressor en brandde op. Ik ben er zeker van dat het de bestuurder duidelijk was dat hij de compressor koppeling onmiddellijk moest uitschakelen, of de auto moest stoppen, uitzetten en wachten op hulp om hem terug naar de garage te slepen. In plaats daarvan bleef hij ermee terugrijden naar de garage, met de riem die rookte en opbrandde. Ze vernielden de bestaande poelie en lagers (verbrandden ze). Ik weet niet wat ze met de andere poelies en spanner en dat soort dingen hebben gedaan. En wat doet het met de motor als de krukas probeert een riem te draaien die over een vastgelopen compressor loopt? Ik zou de mensen in de garage willen vermoorden, of ze voor de kleine vorderingenrechtbank willen aanklagen. De motor van die Sienna (205.000 mijl) liep zo soepel als een baby.

#8 ·
Laat me dit even rechtzetten: de aircocompressor zit vast, dus zelfs zonder spanning op de koppeling draait hij niet... Waarom zou je niet gewoon de compressor vervangen door een van een onderdelenbedrijf (als je airco nodig hebt), of als je geen airco nodig hebt, een gebruikte van een autosloperij halen en dan de riem vervangen? Ik betwijfel of een vastgelopen compressor iets met de motor zou doen, behalve de riem vernielen.