Toyota Sienna Forum - siennachat.com banner

Toyota Alphard

4.9K views 33 replies 15 participants last post by  beachcottager  
#1 ·
Zag dit in Bangkok, het zag er goed uit. Ik zag een Lexus-versie ervan in het zwart die er nog beter uitzag.

#2 ·
Dat is het vorige model. Persberichten voor de huidige modellen:

#11 ·
Alphard afmetingen: 197" lang, 72,8" breed, 76,6" hoog, wielbasis 118"
Sienna afmetingen: 204" lang, 78" breed, 69" hoog, wielbasis 121"

FWIW, de vier minivans op de Amerikaanse markt zitten qua afmetingen binnen een inch of twee, kleinere minivans zoals de Mazda MPV zijn al lang geleden uit de handel genomen.
Dit komt door de Amerikaanse regelgeving, niet omdat er geen vraag naar is. Ik had vroeger een MPV en vond hem geweldig. Amerikaanse minivans zijn groot vanwege CAFE- en crashvoorschriften die grotere voertuigen belonen. Zoveel mensen met "middelgrote SUV's" zouden een van de kleinere busjes kopen als ze in de VS op de markt zouden worden gebracht.

#32 ·
Alphard, zeg je.

Ik vraag me af of iemand van Toyota's marketingafdeling (het team dat de BZ4X en Kluger bedacht) bekend is met het bijzondere feit dat in de Engelse taal het achtervoegsel -ard vaak wijst op een negatieve eigenschap, bijvoorbeeld drunkard, laggard, dullard, braggard, sluggard, coward.
……en retard.

#7 ·
Volgens Wikipedia is de Alphard vernoemd naar de ster:

De traditionele naam Alphard komt van het Arabische الفرد (al-fard), "de individuele", omdat er geen andere heldere sterren in de buurt zijn. Het was ook bekend als de "ruggengraat van de Slang" voor de Arabieren. In de catalogus van sterren in de Calendarium of Al Achsasi Al Mouakket, werd het aangeduid als Soheil al Fard, wat in het Latijn werd vertaald als Soheil Solitarius, wat de heldere eenling betekent.

#9 · (Edited)
Volgens Wikipedia is de Alphard vernoemd naar de ster:

De traditionele naam Alphard komt van het Arabische الفرد (al-fard), "de individuele", omdat er geen andere heldere sterren in de buurt zijn. Het stond bij de Arabieren ook bekend als "de ruggengraat van de Slang". In de catalogus van sterren in de Calendarium of Al Achsasi Al Mouakket, werd het aangeduid als Soheil al Fard, wat in het Latijn werd vertaald als Soheil Solitarius, wat de heldere eenling betekent.
Ach ja, het gaat allemaal om perceptie versus realiteit: Het is niet wat je bedoelde of wat je zei dat er toe doet; het is wat mensen hoorden dat je zei. In mijn ogen en oren ziet en klinkt Alphard als een pejoratieve term, die een niet erg oplettende man beschrijft die te hard probeert om zich als een alfa-man te gedragen. OMG, zou Alphard een Freudiaanse verspreking van Toyota kunnen zijn? Herinner je je dat er een tijdje geleden een Chevrolet Nova was, die - naar verluidt - de pispaal was in de Spaanstalige wereld. "Oké, we weten dat Chevrolet geen Toyota is, maar het beweegt toch wel?"

Wat dacht je van deze Previa in topconditie.
Ik ben persoonlijk dol op het uiterlijk van de Previa, vooral de 1e en 2e generatie (ik denk dat de foto Gen2 is). Ik weet niet waarom Toyota besloot om af te stappen van deze designtaal en het submerk Previa te dumpen. Ik denk dat een hypothetische Gen 3 het goed zou kunnen doen op de Amerikaanse markt als een iets kleiner alternatief voor de Sienna of een hoger alternatief voor de Crown Signia.

#10 ·
Het Alphard-typeplaatje is meer dan 20 jaar oud en wordt niet verkocht in Engelssprekende gebieden, behalve Hong Kong en Singapore. Het is slechts de naam van een luxe bestelwagen, niet anders dan hoe Prego de naam is van een pastasaus in de VS.

Een diepe duik in de geschiedenis van de namen van Toyota-voertuigen zou je gek maken. Woordspelingen op variaties van het woord Crown (Corolla, Camry), meertalige mashups, lokalisatie voor een specifiek land voor betere verkoop, het toevoegen van een enkele letter aan een Italiaanse naam om deze handelsmerkbaar te maken, enz.

#15 ·
De verkoop van minivans daalde van een recordhoogte van 1,3 miljoen dollar naar momenteel 300.000 per jaar, waarbij het stigma van de 'mommyvan' nog steeds bestaat. SUV's, die voornamelijk op auto's gebaseerde crossovers zijn, verkopen meer dan 2 miljoen per jaar, waarbij Toyota's bestverkochte voertuig de RAV4 is.

Laten we rouwen om de recente overleden kleine minivans, waarvan de verkoop hun fabrikanten allemaal teleurstelde:

Mazda5 (vorige eigenaar hier)
Ram Promaster CIty
Nissan NV200 (passagiersversie alleen beschikbaar als taxi in de VS)
Ford Transit Connect

Mazda is wereldwijd volledig uit de minivans gestapt en is alleen nog maar SUV's gaan produceren, RIP MPV, Biante, Mazda5. De CX9 zou oorspronkelijk een minivan worden, maar ze schakelden snel over naar SUV's en hebben niet meer omgekeken. Nadat de hybride opvolger van Ford naar verluidt was geannuleerd, is hij voorlopig weer terug.

Minivans, SUV's en pick-uptrucks vallen allemaal in dezelfde CAFE-categorie: lichte vrachtwagens. Als u nu een stationwagen produceert, wordt deze geclassificeerd als een auto met zijn strengere emissie- en brandstofverbruikseisen. Tenzij je zo slim bent als Subaru en de Outback als een SUV laat classificeren. Tegenwoordig zijn auto's die als stationwagens worden geclassificeerd, hoge hatchbacks zoals de Kia Soul.
Ik denk wel een beetje aan een minivan
De verkoop van minivans daalde van een recordhoogte van 1,3 miljoen dollar naar momenteel 300.000 per jaar, waarbij het stigma van de 'mommyvan' nog steeds bestaat. SUV's, die voornamelijk op auto's gebaseerde crossovers zijn, verkopen meer dan 2 miljoen per jaar, waarbij Toyota's bestverkochte voertuig de RAV4 is.

Laten we rouwen om de recente overleden kleine minivans, waarvan de verkoop hun fabrikanten allemaal teleurstelde:

Mazda5 (vorige eigenaar hier)
Ram Promaster CIty
Nissan NV200 (passagiersversie alleen beschikbaar als taxi in de VS)
Ford Transit Connect

Mazda is wereldwijd volledig uit de minivans gestapt en is alleen nog maar SUV's gaan produceren, RIP MPV, Biante, Mazda5. De CX9 zou oorspronkelijk een minivan worden, maar ze schakelden snel over naar SUV's en hebben niet meer omgekeken. Nadat de hybride opvolger van Ford naar verluidt was geannuleerd, is hij voorlopig weer terug.

Minivans, SUV's en pick-uptrucks vallen allemaal in dezelfde CAFE-categorie: lichte vrachtwagens. Als u nu een stationwagen produceert, wordt deze geclassificeerd als een auto met zijn strengere emissie- en brandstofverbruikseisen. Tenzij je zo slim bent als Subaru en de Outback als een SUV laat classificeren. Tegenwoordig zijn auto's die als stationwagens worden geclassificeerd, hoge hatchbacks zoals de Kia Soul.
Een mogelijke reden waarom de verkoop van minivans daalde, is vanwege de krimpende Amerikaanse bevolking. We verliezen eigenlijk bevolking om drie redenen: babyboomers sterven; veel vrouwen kiezen ervoor om single te blijven; en zelfs als gezinnen kinderen krijgen, zijn het veel kleinere gezinnen.
Het is een reden waarom we dringend behoefte hebben aan immigranten die komen werken en sociale zekerheid en belastingen betalen.
En misschien minivans kopen!

#24 ·
Een mogelijke reden waarom de verkoop van minivans is ingestort, is vanwege de afnemende bevolking van de VS.
De bevolking van de VS krimpt niet en is dat ook nooit geweest. Immigratie heeft de dalende geboortecijfers meer dan gecompenseerd. De verkoop van minivans stortte in omdat de meeste kopers ze als 'mama-wagens' beschouwen. Naarmate er meer en meer SUV-opties beschikbaar kwamen, nam de interesse in minivans steeds verder af. Verrast het iemand dat de Amerikaanse consument het imago boven nut en waar voor zijn geld verkiest? Dat zou niet moeten.

#16 ·
Ja, kleine gezinnen zijn ook in Japan typisch, daarom zijn hun minivans kleiner! Krimpende gezinnen in de VS zouden de markt voor kleine minivans eerder ondersteunen. Toch zijn minivans (in de VS) met elke generatie gegroeid. Dit komt door de Amerikaanse CAFE-voorschriften die kleinere auto's bestraffen, wat ironisch genoeg (of opzettelijk?) resulteert in een hoger brandstofverbruik en meer vervuiling.

Ondertussen is de "midsize SUV" de populairste categorie geworden. Maar deze "oversized cars" hebben veel slechtere zichtbaarheid dan een echte, kleine minivan, ze hebben veel minder bagageruimte, onhandige draaideuren, enz.

#17 · (Edited)
Ik denk wel een beetje aan een minivan
Dode Amerikaanse markt, niet helemaal mini-minivans: Nissan Quest, Ford Freestar, Mercury Monterey, Chevrolet Uplander, Pontiac Montana, Buick Terraza, Oldsmobile Silhouette, Saturn Relay. (Telt de Kia Sedona 2e generatie SWB mee? Het was een wereldwijd product.) Het is survival of the fittest, en dat waren niet de beste vans.

Een mogelijke reden waarom de verkoop van minivans is ingestort, is vanwege de krimpende Amerikaanse bevolking. We verliezen daadwerkelijk bevolking om drie redenen: babyboomers sterven; veel vrouwen kiezen ervoor om single te blijven; en zelfs als gezinnen kinderen krijgen, zijn het veel kleinere gezinnen. En misschien kopen ze minivans!
Anekdote: mijn tweetalige vrouwelijke werknemers met zes kinderen tussen hen in, zijn geboren uit immigranten, en reden in een Nissan Armada en Chevy Suburban. Ze zouden zich doodschamen in een minivan, ze waren in hun twintiger jaren. We zijn ook immigranten, met onze tweede Sienna.

Ja, kleine gezinnen zijn ook typisch in Japan, daarom zijn hun minivans kleiner! Krimpende gezinnen in de VS zouden de kleine minivanmarkt eerder ondersteunen. Toch zijn minivans (in de VS) met elke generatie gegroeid. Dit komt door de Amerikaanse CAFE-voorschriften die kleinere auto's bestraffen, ironisch genoeg (of opzettelijk?) wat resulteert in een hoger brandstofverbruik en vervuiling. Ondertussen is de "midsize SUV" de populairste categorie geworden. Maar deze "oversized cars" hebben veel slechtere zichtbaarheid dan een echte, kleine minivan, ze hebben veel minder bagageruimte, onhandige openslaande deuren, etc.
Japan heeft oudere, smallere wegen en geen fossiele brandstof. De overheid heeft als gevolg daarvan allerlei beperkingen ingesteld: motorinhoudbelasting, belastingvoordelen voor smallere voertuigen en Kei-klasse beperkingen met voordelen. De VS, met zijn federaal gefinancierde snelwegsysteem, geen hogesnelheidstrein en relatief goedkope olie, heeft een andere reeks prioriteiten. Chrysler stelde in 2005 de huidige minivan-afmetingen vast met de Dodge Grand Caravan, de 2e generatie Odyssey en Sienna groeiden mee. Minivans zijn sindsdien ongeveer even groot: met een breedte van 78" passen er 3 autostoeltjes op de tweede rij. Als je geen breed voertuig nodig had, waren er genoeg modieuzere crossover-alternatieven. Er waren smallere en kortere minivans, maar die zijn allemaal dood, zoals eerder vermeld.

De opkomst van SUV's en de achteruitgang van minivans was NIET te wijten aan CAFE, omdat ze ALLEBEI geclassificeerd zijn als lichte vrachtwagens. OTOH zijn reguliere stationwagons die niet de Outback (Iight truck) zijn, uitgestorven. Niemand heeft de Amerikaanse consument ervan beschuldigd logisch te zijn, met uitzondering van leden van het minivanforum. Het is alsof je koopt voor de meest extreme use case, wat zou kunnen verklaren waarom full-size pick-uptrucks bestsellers zijn.

CAFE splitst de auto (3) en lichte vrachtwagen (4) categorieën verder op per footprint (wielbasis X breedte). En ja, de kleinste auto's zitten inderdaad in een $eriou$ strafbox, met de volgende auto's die ofwel toast zijn of binnenkort: Honda Fit, Toyota Yaris/Mazda 2, Mitsubishi Mirage, Hyundai Accent, Kia Rio, Nissan Versa. Miata? klinkt alsof het uit noodzaak hybride wordt. Maar dit is een compleet andere subcategorie dan die waarin minivans zijn geclassificeerd.

#18 · (Edited)
Dode Amerikaanse markt, niet-helemaal mini-minivans: Nissan Quest, Ford Freestar, Mercury Monterey, Chevrolet Uplander, Pontiac Montana, Buick Terraza, Oldsmobile Silhouette, Saturn Relay. (Telt de Kia Sedona 2e generatie SWB mee? Het was een wereldwijd product) Het is survival of the fittest, en dat waren niet de beste vans.

Anecdote: mijn tweetalige vrouwelijke werknemers met zes kinderen tussen hen werden geboren uit immigranten en reden in een Nissan Armada en Chevy Suburban. Ze zouden zich doodschamen in een minivan, ze waren toen in de twintig. We zijn ook immigranten, in onze tweede Sienna.

Japan heeft oudere, smallere wegen en geen fossiele brandstof. De overheid heeft als gevolg daarvan allerlei beperkingen ingesteld: motorbelasting, belastingvoordelen voor smallere voertuigen en Kei-klasse beperkingen met voordelen. De VS, met zijn federaal gefinancierde snelwegsysteem, geen hogesnelheidsspoor en relatief goedkope olie, heeft een andere reeks prioriteiten. Chrysler zette in 2005 de huidige minivan-afmetingen vast met de Dodge Grand Caravan, de 2e generatie Odyssey en Sienna groeiden mee. Minivans zijn sindsdien ongeveer even groot: met een breedte van 78 inch passen er 3 autostoeltjes op de tweede rij. Als je geen breed voertuig nodig had, waren er tal van meer modieuze crossover-alternatieven. Er waren smallere en kortere minivans, maar ze zijn allemaal dood zoals eerder vermeld.

De opkomst van SUV's en de achteruitgang van minivans was NIET te wijten aan CAFE, omdat ze BEIDE geclassificeerd zijn als lichte vrachtwagens. OTOH zijn reguliere stationwagens die niet de Outback (Iight truck) zijn, uitgestorven. Niemand heeft de Amerikaanse consument ervan beschuldigd logisch te zijn, met uitzondering van de leden van het minivanforum. Het is alsof je koopt voor de meest extreme use case, wat zou kunnen verklaren waarom full-size pick-uptrucks bestsellers zijn.

CAFE splitst de categorieën auto (3) en lichte vrachtwagen (4) verder op per footprint (wielbasis X breedte). En ja, de kleinste auto's zitten inderdaad in een $eriou$ strafhoek, met de volgende auto's die ofwel toast zijn of binnenkort zullen zijn: Honda Fit, Toyota Yaris/Mazda 2, Mitsubishi Mirage, Hyundai Accent, Kia Rio, Nissan Versa. Miata? klinkt alsof het uit noodzaak hybride wordt. Maar dit is een compleet andere subcategorie dan die waarin minivans zijn geclassificeerd.
Ik heb het gevoel dat als de Gen4 Sienna's in voldoende hoeveelheden in elke uitvoering gemakkelijk beschikbaar zouden zijn, ze moeiteloos elk voertuig met 3 rijen zouden verkopen dat momenteel op de markt is, of het nu een andere minivan of een grote SUV is.

Ook heb ik geconstateerd dat de immigratiestatus en etniciteit van de kopers van voertuigen geen sterke correlatie hebben met welk merk/type ze kopen. Naar mijn mening zijn het sociaal-economische identiteit, leeftijd, opleidingsachtergrond en groepsdruk die een sterkere invloed uitoefenen.

#21 ·
Minivans zijn geweldig. Ik ben dol op alle 3 mijn Honda Odysseys en nu mijn eerste Toyota Sienna. Ik rijd heen en weer naar Florida met een gezin van 4 of 5 personen plus een hond. Geen enkele vrachtwagen of SUV heeft de ruimte of brandstofbesparing om de minivans te evenaren. Amerikaanse hebzucht en uiterlijk bepalen hun leven, ze zijn gek.
Als Honda een hybride busje had gehad, had ik weer een Honda gekocht. De productie van de bus moet de beschikbaarheid vergroten.

#22 ·
Minivans zijn geweldig. Ik ben dol op al mijn 3 Honda Odyssey's en nu mijn eerste Toyota Sienna. Ik rijd heen en weer naar Florida met een gezin van 4 of 5 personen plus een hond. Geen enkele vrachtwagen of SUV heeft de ruimte of brandstofbesparing om de minivans te evenaren. Amerikaanse hebzucht en uiterlijk bepalen hun leven, het is gek.
Als Honda een hybride busje had gehad, had ik een andere Honda gekocht. De productie van de bus moet de beschikbaarheid vergroten.
Inderdaad. Ik heb deze foto gemaakt, hieronder bijgevoegd, nadat ik de Sienna een paar maanden had en besefte hoe ongelooflijk veelzijdig en competent hij was

Image

#25 ·
Luister.... Ik ben single, was kinderloos tot 2006 toen ik begon met pleegzorg, en ik had al LANG daarvoor een minivan. Ik denk dat het ook met persoonlijke voorkeur te maken heeft. Je zou me nooit in een SUV betrappen. Waarom? Ik hou er gewoon niet van. De laatste sedan die ik had, was een '03 VW Passat.. Absoluut leuk voertuig om in te rijden...'totdat ik mijn rug verpestte. Dit alles om te zeggen dat ik de ruimtelijkheid van de minivan, de elektrische schuifdeuren en de achterklep en het gemak van het rijden geweldig vind. Ik ben eindelijk weer in een Sienna gestapt na een onderbreking van een aantal jaren. Hij heeft veel kilometers, maar was in geweldige staat en voldeed aan al mijn check-offs, dus hier zijn we dan. Zou niets veranderen...en ja, ik ben ook een voetbalmoeder, haha!

#27 ·
Goede discussie!

Mijn vrouw en ik zijn al lang geleden gestopt met ons zorgen te maken over 'sexy'. In onze 45 jaar samen hebben we slechts één sedan-carrosserievoertuig gekocht: een nieuwe Datsun 810 coupé uit 1979. We zagen hem en vonden hem er cool uitzien. Al het andere is een hatchback, stationwagen of minivan geweest. Oh, en 1 pick-up truck toen we een boerderij uit de jaren 1880 aan het verbouwen waren. Later verkochten we de truck en kochten we een aanhangwagen. We hebben nu onze tweede aanhangwagen.

Auto: 1979 Datsun 810
Hatchback: 1979 Ford Fiesta, 1987 Chevy Nova (Toyota Corolla)
Stationwagens: 1990 Toyota Camry, 1993 Toyota Corolla
Soort-van-Stationwagens: 2002 Subaru Outback, 2014 Outback, 2018 Subaru Forester, 2019 Forester
Minivans: 1997 Dodge Grand Caravan, 2000 Ford Windstar, 2002 Honda Odyssey, 2008 Sienna, 2015 Sienna

Van mijn reizen naar het buitenland (Japan, China, Korea, Singapore) heb ik in een verscheidenheid aan minivans van de thuismarkt gereden en ik vond ze geweldig. Jammer dat de meeste het nooit zouden redden in onze monster truck-gekke samenleving.

#28 ·
Goede discussie!

Mijn vrouw en ik zijn al lang geleden gestopt met ons zorgen te maken over 'sexy'. In onze 45 jaar samen hebben we slechts één auto met sedan-carrosserie gekocht: een nieuwe Datsun 810 coupé uit 1979. We zagen hem en vonden hem er cool uitzien. Al het andere is een hatchback, stationwagen of minivan geweest. Oh, en 1 pick-up truck toen we een boerderij uit de jaren 1880 aan het verbouwen waren. Later verkochten we de truck en kochten we een aanhangwagen. We hebben nu onze tweede aanhangwagen.

Auto: 1979 Datsun 810
Hatchback: 1979 Ford Fiesta, 1987 Chevy Nova (Toyota Corolla)
Stationwagens: 1990 Toyota Camry, 1993 Toyota Corolla
Soort-van-stationwagens: 2002 Subaru Outback, 2014 Outback, 2018 Subaru Forester, 2019 Forester
Minivans: 1997 Dodge Grand Caravan, 2000 Ford Windstar, 2002 Honda Odyssey, 2008 Sienna, 2015 Sienna

Van mijn reizen naar het buitenland (Japan, China, Korea, Singapore) heb ik in verschillende minivans uit de thuismarkt gereden en ik vond ze geweldig. Jammer dat de meeste het nooit zouden halen in onze monster truck-gekke samenleving.
De laatste keer dat ik een sedan kocht, was een Elantra uit 2007 (omdat hij spotgoedkoop was). Sinds 2007 heb ik geen andere sedan of een andere Hyundai gekocht :).

De pick-up truck als soort is niet geweldig als dagelijkse bestuurder, vooral als er veel stadsverkeer bij komt kijken - hoewel ik bij vele gelegenheden een 20 voet lange F-150 (extended cab en 6-1/2 ft bed) naar Washington DC heb gereden.

En net als jij, nadat ik mijn F-150 had ingeruild voor de Sienna, heb ik gewoon een goedkope 5x8 ft aanhangwagen gekocht, dus dat is nu mijn truck. Ik gebruik hem misschien 2-3 keer per jaar om volumineus afval naar de vuilstort te brengen en wat oversized werkmateriaal te verplaatsen.

#29 ·
Ik ben vergeten het te vermelden, maar we kochten in 1982 een Ford F-150 Regular Cab / 8 ft bed uit 1976 en gaven hem weg in 1998 of zo. Ik gebruik mijn 5x8 Carry-On aanhanger zo ongeveer zoals jij. Twee keer per jaar vuilstort, af en toe een apparaat of meubel voor het appartement van de kinderen, een kubieke meter mulch, etc.

• Helpful
Reactions: Dimitrij
#31 ·
Geef me een versie met natuurlijke aanzuiging van de Alphard, in een Toyota-model, aangezien de kwaliteit en materialen van Lexus en Toyota momenteel ongeveer hetzelfde zijn.
De enige betaalbare manier voor ons burgers om legaal een Alphard in de VS te krijgen, is door een 25 jaar oude auto te importeren, wat in 2027 begint. Er zijn uitzonderingen voor fabrikanten voor testen en demonstraties, en voor diplomaten die hun auto's voor een beperkte tijd meenemen.

Meer succes als je in Canada bent: