Toyota Sienna Forum - siennachat.com banner

TPMS-sensoren: Een zaak tegen klonen

5.2K views 7 replies 4 participants last post by  fibber2  
#1 ·
Twee weken geleden besloot ik om de Michelin Cross-Climate 2 banden van Costco te nemen. De gedachte om nieuwe banden op velgen met 8 jaar oude originele Toyota sensoren te zetten, deed me even nadenken, en een snelle controle vorige week, toen de temperatuur in de enkele cijfers daalde, toonde aan dat 3 van de 4 nu een laag batterijniveau hadden.

Ik belde Costco, en natuurlijk gaven ze me een moeilijke tijd over het monteren van mijn sensoren. Na wat onderhandelen kwamen we overeen dat ze de oude zouden verwijderen, de nieuwe zouden monteren, maar geen enkele verantwoordelijkheid zouden nemen voor de uitkomst. Ze zouden ze niet REGISTREREN voor de voertuigen. Geen probleem, want ik kon klonen maken van de originele 4 door lege Autel sensoren te PROGRAMMEREN zodat ze zonder verdere inspanning zouden synchroniseren. Geen registratie vereist. We hadden een plan....

Dus de dag ervoor maakte ik klonen en reed erheen. Geen problemen op de heenweg. Maar de rit naar huis was gevuld met een intermitterend continu brandend (niet knipperend) TPMS dashboardlampje!

Ik sloot Techstream aan en zag hoe de vaste 36 psi waarden voor de 4 geregistreerde sensoren af en toe daalden naar nul en het dashboardlampje aanging! Toen sprongen ze willekeurig weer terug naar 36 en ging het lampje uit. WTH? Had ik slechte sensoren? Maar er waren geen TPMS DTC's, dus ik had echt niets om mee te werken.

Na een half uur aan gegevens te hebben verzameld, besloot ik er een nachtje over te slapen. In de ochtend had ik mijn antwoord! Mijn geest heeft altijd zo gewerkt. Jarenlang hield ik een blok en pen naast mijn bed om de oplossingen voor de meest lastige technische problemen van mijn werk op te schrijven. Waar waren de originele Toyota sensoren? In de bus! Dus ik had 4 nieuwe sensoren in de band die 36 psi uitzonden, en 4 oude sensoren die af en toe een NUL uitzonden.

Ik bracht de oude sensoren naar de schuur in de achtertuin. Het dashboardlampje is uit.

• Like
Reactions: jseyfert3
#5 ·
Ik had de indruk dat ze alleen werkten als het wiel waarop ze gemonteerd waren, rolde?

Misschien was er genoeg geschud tijdens het liggen in de bus om de bewegingssensoren te activeren en ze AAN te zetten?
Ik heb altijd gehoord dat de sensoren pas rapporteren als ze in beweging zijn, maar op basis van mijn ervaring in mijn garage met een OBDLink MX+ die alle vier de sensoren uitleest terwijl de bus perfect stilstaat, is dit niet waar. Het duurt 30-60 seconden voordat de waarden worden gerapporteerd, dus misschien rapporteren de sensoren sneller als ze in beweging zijn. Of misschien rapporteren ze sneller als de PSI verandert (omdat 30-60 seconden te lang zou zijn om in sommige situaties te helpen).

#3 ·
Ik ben daar ook helemaal ingestonken. De nieuwe Autel-sensoren hebben de bestelwagen op weg naar Costco niet van streek gemaakt, maar de Toyota OE (TRW-sensoren) bleven blijkbaar urenlang uitzenden na hun laatste rolevenement in de banden van de bestelwagen.

#4 ·
Haha! Toen ik je verhaal las, dacht ik: "Ik vraag me af of de oude sensoren in de bus zaten."

Ik heb ook 4 nieuwe Autel-sensoren gekocht, ook met het plan om ze te klonen. Ik kocht ze een paar maanden voordat ik ze nodig had, wetende dat ik binnenkort nieuwe banden nodig zou hebben. Ik bewaarde ze bij me in de bus, maar programmeerde ze pas toen het tijd was voor nieuwe banden, omdat ik bang was dat dit zou gebeuren.

Bedankt voor het melden van je ervaring. Het is goed om te weten wat er in deze situatie zou gebeuren!

#6 ·
Het is een van die gevallen waarin het antwoord meteen duidelijk had moeten zijn, en toch kostte het een middag vol hoofdbrekens om de feiten uit te zoeken. Ik bleef zien dat de live waarden plotseling nul werden, en toch drong het niet tot me door dat ik concurrerende sensoren had die gegevens verzonden. Ach ja. Wees niet 'die kerel...'. Leer van mijn domheid.

• Like
Reactions: jzchen
#7 ·
Ik had een spijker gevonden in onze vorige Alfa Romeo Giulia-lease. Geen reserveband, ik besloot ermee naar America's Tire te rijden en hem dan op de parkeerplaats te trekken. Als hij goed doordrong, ben ik bij de bandenwinkel, zo niet, dan rijd ik gewoon terug naar huis. Ik parkeer, trek de spijker eruit en er komt lucht uit. Ik ging naar binnen en toen ik terugkwam, was hij plat. Ik startte haar en ONMIDDELLIJK kreeg ik een TPMS-waarschuwing! Nee, ze hoeven niet in beweging te zijn om te melden dat het systeem ze kan peilen voor updates, wanneer het maar wil/ontworpen is.

#8 ·
Ik startte haar op en kreeg ONMIDDELLIJK een TPMS-waarschuwing! Nee, ze hoeven niet in beweging te zijn om te melden dat het systeem ze kan polsen voor updates, wanneer het maar wil/ontworpen is.
Ik heb gekeken naar de Designer Kits die worden geproduceerd door enkele van de bedrijven die de microchipsets (zoals Freescale) maken voor integratie in sensor/zenders (zoals Schrader) en dan de RKE (remote keyless entry en TPMS delen doorgaans dezelfde Tx/Rx-modules) die vervolgens integreren met de BIU voor verwerking en dashboardweergave.

Er zijn veel operationele opties beschikbaar voor de auto-ontwerper, en ze kiezen hoe ze het systeem willen laten werken. Kosten, complexiteit en levensduur van de batterij van de sensor zijn afwegingen.

Bijvoorbeeld, hoe lang moeten de sensoren blijven uitzenden nadat de wielen voor het laatst hebben gerold (axiale versnellingsmeter detecteerde beweging)? Minuten? Uren?

Bij het opstarten kan de RKE een laagfrequente 'ping' initiëren om de sensoren wakker te maken en een eerste statusrapport over de toestand van de banden te krijgen voordat u de auto in de versnelling zet. Of het systeem kan gewoon wachten tot de banden beginnen te rollen, uit zichzelf wakker worden en hun eerste statusrapport uitzenden.

Betere auto's / nieuwere integratie zullen waarschijnlijk slimmere, sneller reagerende systemen opleveren. Ik ben er zeker van dat uw luxe Alfa een sneller reagerend systeem heeft dan een massamarktvoertuig. Vergeet niet dat de TREAD ACT 20 jaar oud is en nooit de micro-elektronica had kunnen voorzien die we vandaag de dag hebben. Het gaf een brede aanpak voor bandenbewaking en liet het grotendeels aan de industrie en de consumentenvraag over om het uit te zoeken.

• Like
Reactions: jzchen