Dit is me gisteren overkomen...en ik kon het probleem voor minder dan $10 oplossen.
Ik was aan het rijden en voelde wat weerstand bij het bewegen van de hendel naar rechts. Ik gaf er een klein tikje tegen en hoorde iets breken. Gestopt en na het bewegen van de selector door de versnellingen (terwijl ik stilstond), hoorde ik een stuk vallen. Ik kon niet meer in de parkeerstand schakelen.
View attachment 3598
Ik deed wat onderzoek en vond deze thread. Ik bekeek de 2 PDF-bijlagen en besloot de shifter te verwijderen. Ik volgde stappen 16-32 om de middenconsole/dashboard te verwijderen. Ik heb de console niet volledig verwijderd...ik heb hem net genoeg bewogen om bij de shifter-assemblage te komen. Ik volgde de instructies om de shifter te verwijderen.
Je moet de shifter uit elkaar halen door 3 wrijvingsclips te verwijderen. Zodra deze onderdelen zijn verwijderd, kunnen de pennen/assen worden verwijderd. De modificatie moet worden gedaan aan de plastic basis van de daadwerkelijke shifter.
View attachment 3599
Er is een metalen stuk dat de vorm heeft van een kogel en dat in een veergeladen cilinder glijdt. De cilinder maakt deel uit van de shifter-assemblage en is gemaakt van plastic. Na verloop van tijd wordt het plastic zwakker en breekt het uiteindelijk. De enige manier om dit te repareren is door een metalen buis in de cilinder te plaatsen...waardoor deze veel sterker wordt. Ik probeerde lijm en tie wraps te gebruiken...en het brak meteen.
Ik ging naar de bouwmarkt en kocht een roestvrijstalen buis die in het K&S-rek lag. Dit was onderdeel 7119 en het is een 3/8 inch buis die ongeveer 12 inch lang was. Het is 22 GA...dus het is vrij dik en kost $8,99. De "kogel" past met de juiste speling. Je hebt maar ongeveer 2 inch nodig. Neem de kogel mee zodat je de buis kunt passen om er zeker van te zijn dat je de juiste krijgt.
INSTRUCTIES
1. Demonteer het shiftermechanisme
2. Verwijder de kogel en de veer van de plastic cilinder
3. Steek een schroevendraaier in de cilinder om de diepte te bepalen (bijv. 2 inch)
4. Knip de juiste lengte (bijv. 2 inch) van de roestvrijstalen buis af en verwijder overtollig materiaal.
5. Gebruik tape op de boor om de 2 inch aan te geven (2 inch wordt voor dit voorbeeld gebruikt).
6. Boor de plastic cilinder met een 3/8 inch boor. Probeer hem recht te houden, want de metalen huls wordt in het nieuwe gat gestoken. Ga niet voorbij de tape!!!
7. Maak overtollig plastic schoon
8. Steek de metalen huls in de plastic cilinder totdat hij niet verder kan. De metalen huls moet ongeveer even lang zijn als de originele plastic cilinder.
View attachment 3600
9. Gebruik vet om de veer te smeren en in de cilinder te steken
10. Gebruik vet om de kogel te smeren en in de cilinder te steken, zodat het ronde uiteinde uit de bovenkant van de cilinder steekt.
View attachment 3601
11. Zorg ervoor dat de kogel vrij beweegt.
12. Monteer alles voorzichtig in omgekeerde volgorde.
13. Steek de pennen in, maar druk de clips niet in.
14. Druk op de bypass-knop en beweeg de shifter door de versnellingen. Als alles correct is gedaan, zou het als nieuw moeten aanvoelen

15. Nadat je hebt gecontroleerd of alles werkt, kunnen de 3 clips worden geĂŻnstalleerd.
16. Installeer de gereviseerde shifter in de bus.
Ik hoop dat dit helpt. De shifter voelt echt soepel aan en het kostte $9 versus de mogelijke $600 van de dealer.
Succes!!!!
Groeten,
05SiennaDriver