Toyota Sienna Forum - siennachat.com banner
21 - 40 of 76 Posts
Nog een (gerelateerde) technische vraag: waarom heeft de Sienna (en Prius en hybride rav4) de 12V-batterij precies zo ver achterin het voertuig geplaatst? Ik weet dat de 12V-batterij de auto niet start door de motor aan te zwengelen, maar wat is het grote voordeel om de 12V-batterij in het achterste deel van het voertuig(en) te plaatsen? Tegenover het plaatsen ervan in het motorcompartiment, dat voldoende ruimte heeft?
Om te beginnen gaat de batterij langer mee zonder de hitte van het motorcompartiment.
 
Discussion starter · #22 ·
Om te beginnen gaat de batterij langer mee zonder de hitte van het motorcompartiment.
Oké, dat is logisch. Maar zijn er nog andere auto's die dit ook doen? Het is moeilijk te geloven dat Toyota zich zoveel zorgen maakt over hoe lang de 12V meegaat voor zijn hybride klanten, dat ze de batterij alleen om deze reden hebben verplaatst?
 
Maar zijn er nog andere auto's die dit ook doen?
Vele auto's, inclusief ICE-modellen, hebben de batterij in de kofferbak. Het is helemaal niet nieuw. BMW, Mercedes, Chrysler (300/Charger etc.), en de lijst gaat maar door. Gewoon googelen: "batterij in de kofferbak."
 
Mijn oude 92 audi s4 had de batterij onder de achterbank.
Ik bezat vroeger een Dodge Stratus. De ingenieurs besloten dat de beste locatie in de voorste spatbord was, en alleen toegankelijk was via de wielkast. Naar verluidt was het mogelijk om de batterij te vervangen zonder het wiel te verwijderen, maar ik heb het nooit geprobeerd.
 
Discussion starter · #27 ·
Ik bezat vroeger een Dodge Stratus. De ingenieurs besloten dat de beste locatie zich in de voorspatbord bevond en alleen toegankelijk was via de wielkast. Naar verluidt was het mogelijk om de batterij te vervangen zonder het wiel te verwijderen, maar ik heb het nooit geprobeerd.
Allemaal erg interessant. De eerste (en enige) auto die ik had met een "achterin geplaatste" 12v-batterij was onze 08 prius. Ik dacht dat dit gewoon een hybride ding was. Maar duidelijk niet zo.
 
Interessant genoeg zou dit consistent kunnen zijn met een ander datapunt: ik heb de mod gedaan om een 12V-aansluiting aan de achterkant van de bus toe te voegen. Wanneer ik mijn draagbare vriezer op die aansluiting laat draaien, kan ik er via bluetooth verbinding mee maken en geeft deze de ingangsspanning weer. Tijdens het rijden zie ik deze spanning vaak in de 11.X-reeks, ik denk dat deze typisch rond de 12,5 ligt en ik heb hem zelden op 13+ gezien (ik zit er niet en kijk ernaar, dus dit is verre van wetenschappelijk).

Dat is te vergelijken met wat de meesten van ons gewend zijn bij auto's met een dynamo, namelijk 14V+ terwijl de motor draait.

Ik denk dat ik er gewoon op wijs dat het DC-DC-laden een heel ander beest is dan waar de meesten van ons aan gewend zijn geraakt.
Ik denk niet dat je de werkelijke accuspanning meet. De aansluiting die je hebt geïnstalleerd, lijkt dunne draden te hebben en je krijgt spanningsverlies daardoor en de draden in je draagbare koelkast. 11 volt is een lege loodzuuraccu. Loodzuur heeft 13,5 volt nodig om te zweven bij 77 °F. Ik denk dat je veel spanningsverlies ziet en niet de werkelijke loodzuuraccuspanning.

Als je je accuspanning wilt controleren, moet je een voltmeter op de accu zelf zetten om deze te controleren.

Ik weet niet veel over de chemie van de accu, maar de standaardaccu ontlucht naar buiten via een klein ontluchtingsventiel. Dus als je vervangt door een nieuwe accu, denk dan aan het afgassen of wat het ook doet. Misschien wil je niet inademen wat eruit komt
Het is niet giftig (hoewel er een kleine hoeveelheid zwavelzuurdampen zal zijn), maar explosief. Bij het opladen maken loodzuuraccu's waterstof en zuurstof. Dit wordt naar buiten geventileerd. Als er echter een AGM-accu wordt gebruikt, ventileren deze niet, tenzij ze ernstig overladen zijn, geen ontluchtingspoorten hebben en veilig in een leefruimte zonder ventilatie kunnen worden geïnstalleerd.
 
Om een aantal redenen zou ik geïnteresseerd zijn in het licht/enigszins verhogen van de elektrische capaciteit van de gen4 Sienna 12V-accu met een andere, waarschijnlijk iets grotere 12V-accu. Heeft iemand anders dit overwogen? Heeft iemand anders dit met succes gedaan? Zijn er problemen of beperkingen waar rekening mee moet worden gehouden, gezien de beperkte grootte van de batterijruimte/het batterijcompartiment? Ik ben niet van plan om de capaciteit te verdubbelen, maar deze met misschien 10-30% plus/minus te verhogen.
Uit mijn onderzoek blijkt dat een AGM van het formaat H6 in de OEM-batterijbak zou moeten passen.


Bekijk de specificaties. Dit kan werken voor uw toepassing.
 
Discussion starter · #33 ·
Discussion starter · #36 ·
Er is een merk genaamd Ohmmu en zij verkopen 12v-batterijen voor EV's en hybride voertuigen. Voor Toyota verkopen ze er een voor de Prius, maar ik vraag me af of die ook voor RAV4 of Sienna werkt?

Het komt allemaal neer op de grootte (past hij in de OEM-lade?) en de oriëntatie van de polen (positief / negatief) (komen uw OEM-kabels / aansluitingen overeen met de locatie van elk op de batterij?).

IMHO, als het een gewone loodzuurbatterij is, waarschijnlijk de moeite niet waard. Een AGM dual purpose / deep cycle batterij van dezelfde of grotere grootte en specificaties als de OEM-batterij heeft de voorkeur en is meer een upgrade. AGM's hebben meestal uitstekende garanties van 3-4+ jaar.

Bedankt voor de antwoorden.

Willekeurige vraag: als men de 12v-batterij wil upgraden, wat doet men dan met een perfecte, bijna nieuwe loodzuur H5-batterij?
U kunt de kern inruilen bij de leverancier nadat u de nieuwe batterij hebt gekocht. U krijgt waarschijnlijk een statiegeldteruggave van ongeveer $ 10-30. Niet veel. De meeste leveranciers adverteren de batterijprijzen met de statiegeld / terugbetaling er al in verwerkt (lees de kleine lettertjes). Als een batterij bijvoorbeeld voor $ 200 wordt vermeld, is dat waarschijnlijk met de statiegeld / terugbetaling. In werkelijkheid zou u ongeveer $ 220 betalen, exclusief belastingen, en de terugbetaling krijgen wanneer u uw oude batterij terugbrengt.

Als de batterij niet oud en bijna nieuw is. U kunt deze mogelijk tweedehands verkopen via Facebook Marketplace of iets dergelijks en een prijs krijgen die dichter bij de nieuwere, werkelijke waarde ligt. De productiedatum van de batterij moet ergens op de batterijbehuizing worden afgedrukt om de leeftijd te bewijzen. Houd hem periodiek op een batterijlader / -monitor om de gezondheid van de batterij in goede staat te houden - u wilt niet dat hij zijn lading verliest (anders wordt het apparaat beschadigd).

Verkopers crediteren u over het algemeen voor het terugbrengen voor recycling. Ze accepteren het net als gebruikt motorolie.
Ja. Ik geloof dat ze dit verplicht zijn te doen via de regelgeving, net als het voorbeeld van de motorolie dat u noemde; d.w.z. als uw winkel batterijen verkoopt, moet u op uw beurt gebruikte batterijen accepteren voor recycling.
 
Discussion starter · #39 ·
Het komt allemaal neer op de grootte (past hij in de OEM-lade?) en de polen (positief / negatief) oriëntatie (komen uw OEM-kabels/aansluitingen overeen met de locatie van elk op de batterij?).

IMHO, als het een gewone loodzuurbatterij is, waarschijnlijk niet de moeite waard. Een AGM dual purpose/deep cycle batterij van dezelfde of grotere grootte en specificaties als de OEM-batterij heeft de voorkeur en is meer een upgrade. AGM's hebben meestal uitstekende garanties van 3-4+ jaar.

U kunt de kern inruilen bij de leverancier nadat u de nieuwe batterij hebt gekocht. U krijgt waarschijnlijk een kernvergoeding van ongeveer $10-30. Niet veel. De meeste leveranciers adverteren de batterijprijzen met de kernvergoeding/terugbetaling er al in verwerkt (lees de kleine lettertjes). Als een batterij bijvoorbeeld voor $200 wordt vermeld, is dat waarschijnlijk met de kernvergoeding/terugbetaling. In werkelijkheid zou u ongeveer $220 betalen, of zo, vóór belastingen en de terugbetaling krijgen wanneer u uw oude batterij terugbrengt.

Als de batterij niet oud en bijna nieuw is. U kunt hem mogelijk tweedehands verkopen via Facebook Marketplace of iets dergelijks en een prijs krijgen die dichter bij de nieuwere, werkelijke waarde ligt. De productiedatum van de batterij moet ergens op de batterijbehuizing staan om de leeftijd te bewijzen. Houd hem periodiek op een batterijlader/monitor om de gezondheid van de batterij in goede conditie te houden - u wilt niet dat hij zijn lading verliest (anders raakt het apparaat beschadigd).

Ja. Ik geloof dat ze dit verplicht zijn te doen via de regelgeving, net als het voorbeeld van de motorolie dat u noemde; d.w.z. als uw winkel batterijen verkoopt, moet u op uw beurt gebruikte batterijen accepteren voor recycling.
Precies, ja, ik heb oude (dode) loodzuurbatterijen ingeleverd voor die $15 credit.

Maar ik vroeg me meer af hoe ik een bijna nieuwe batterij kan verkopen, als ik ervoor kies om te upgraden. Want veel auto-onderdelen kun je voor behoorlijk wat geld verkopen (en verzenden). Niet zo'n batterij van 50 lb...
 
Precies, ja, ik heb oude (dode) loodzuuraccu's ingeleverd voor die $15 credit.

Maar ik vroeg me meer af hoe ik een bijna nieuwe accu kan verkopen, als ik ervoor kies om te upgraden. Want veel auto-onderdelen kun je voor behoorlijk wat geld verkopen (en verzenden). Niet zo'n accu van 50 pond...
Als ik jou was, zou ik proberen lokaal te verkopen via advertenties (Facebook marketplace, OfferUp, Craigslist, etc.). Label het als een bijna nieuwe Toyota OEM-accu voor de toepasselijke model(len) waar hij in past. Het zou snel moeten verkopen.
 
21 - 40 of 76 Posts