Toyota Sienna Forum - siennachat.com banner

BSM (dodehoekbewaking) dashboard-icoon na aanrijding achterbumper

1 reading
11K views 4 replies 5 participants last post by  clutchless  
#1 · (Edited)
Hallo,
Vrouw is tegen een paal gereden. Het was met een erg lage snelheid en de achterbumper aan de bestuurderskant is een paar centimeter ingedeukt. Ik heb de bumper eraf gehaald, met een heteluchtpistool voorzichtig terug in de oorspronkelijke vorm gebracht en de bumper weer teruggeplaatst. Na 4 dagen is het BSM-lampje op het dashboard gaan branden. Het lijkt erop dat de sensor mogelijk niet gekalibreerd is, of erger nog, een scheur heeft en beschadigd is. Wat de kosten van de reparatie ook zijn, ze zullen uit eigen zak betaald moeten worden.

Heeft iemand inzicht in wat de kalibratie bij een autoschadeherstelbedrijf zou kunnen kosten? Ik neem aan dat een dealer dit soort kalibratie niet zou doen?
Ik heb het onderdeel opgezocht en het zou $800 nieuw kunnen kosten. Ik ben er niet helemaal zeker van of de BSM het waard is om te repareren als het $1400-2000 kost na kalibratiekosten.
Bedankt voor alle begeleiding over hoe de herkalibratie aan te pakken en wat de prijsklasse zou kunnen zijn!

#2 ·
U kunt proberen de bumper opnieuw te verwijderen en de exacte positie en hoek te onderzoeken waarmee de beugel de BSM-radareenheid aan de goede kant vasthoudt. Probeer de beschadigde kant zo aan te passen (buigen, wat dan ook) dat deze overeenkomt met die positie. Het is mogelijk dat de radar niet op de juiste positie staat en in plaats daarvan de zijkant van uw voertuig raakt. Het kan zo simpel zijn, of het kan onherstelbaar beschadigd zijn.

• Like
Reactions: doji
#3 ·
Hier is een link naar een oudere thread over de detailhandelskosten van het vervangen en kalibreren van een BSM-sensor: Reparatie van de achteruitrijsensor

De Toyota-dealer die ik noemde en die de sensor met een flinke korting verkoopt, is Olathe Toyota in de buurt van waar ik woon in Kansas, maar ik heb de huidige prijzen niet gecontroleerd: Olathe Toyota Onderdelencentrum

Ik betwijfel of uw gemiddelde schadeherstelbedrijf een BSM-radarsensor kan kalibreren. Toen mijn vrouw met de neus van haar Prius tegen de reserveband achterop een Jeep botste en haar voorradarsensor (die voor PCS en DRCC) scheurde, bracht de schadeherstelwerkplaats haar Prius naar een Toyota-dealer voor de kalibratie, hoewel de schadeherstelwerkplaats eigendom is van hetzelfde enorme bedrijf (Hendrick) dat honderden dealers bezit, waaronder lokale Toyota- en Lexus-dealers en de meeste auto's die ze repareren Toyota en Lexus zijn.

Helaas zijn de radarsensoren kwetsbaar en er is niet veel nodig om ze te beschadigen.

Als uw BSM niet werkt, neem ik aan dat Rear Cross Traffic Alert ook niet werkt. Uit mijn ervaring is Rear Cross Traffic Alert veel waardevoller dan BSM op een busachtig voertuig zoals de Sienna.

Overweeg om uw verzekering te gebruiken om ten minste een deel van de reparatiekosten te betalen. Een claim als deze heeft niet per se invloed op uw tarieven.

#4 ·
IMO, de BSM van de fabrikant schiet echt tekort... voor minder dan $20 (fles Elmer's lijm, duck tape, weggegooid karton en kleine bolle spiegels van Amazon), maakte ik een betere BSM. Nu gebruik ik zelden zijspiegels en hoef ik mijn hoofd niet meer te draaien om te bevestigen.

De foto is genomen (iets hoger) vanuit wat ik zou zien in mijn normale zithouding. Het uitzicht is van een kleine woonstraat die overeenkomt met 3 rijstroken op de snelweg.

#5 ·
Het kostte vorig jaar augustus $1700 om de sensor voor de dodehoekbewaking rechtsachter van mijn Sienna uit 2016 te vervangen. Hij was beschadigd door de vorige eigenaar, die hem inruilde voor een nieuwe Ford Expedition in plaats van hem te repareren. De Ford-dealer liet hem repareren bij de Toyota-dealer vlak voordat ik hem kreeg. CarFax bevestigde dat hij de rechterachterkant een klein beetje had beschadigd.